Uinnin maajoukkuetoiminta uudistuu – A-maajoukkueeseen valittiin 8 uimaria

#UUTINEN #UINTI 9.9.2021

Uimaliitto uudistaa uinnin maajoukkuetoimintaa ja jatkossa aikuisten maajoukkuetoiminta koostuu A- ja B-maajoukkueesta.

– Haluamme terävöittää ja selkeyttää maajoukkuetoimintaamme, jonka tavoitteena ovat kansainvälisesti menestyvät maajoukkueen uimarit. Liittojohtoisen maajoukkuetoiminnan tehtävä on tukea urheilijoita ja valmentajia heidän arkityössään ja luoda olosuhteet kansainvälisen menestyksen tavoittelussa myös jatkossa, huippu-uinnin valmennuspäällikkö Tommi Pulkkinen kertoo.

A-maajoukkueeseen on valittu kahdeksan uimaria: Matti Mattsson, Ida Hulkko, Mimosa Jallow, Jenna Laukkanen, Ari-Pekka Liukkonen, Veera Kivirinta, Fanny Teijonsalo ja Laura Lahtinen.

B-maajoukkueeseen valittiin 20 urheilijaa. Kaikki maajoukkueisiin valitut uimarit näet jutun lopusta.

Uimaliiton uinnin maajoukkuepolku alkaa juniorimaajoukkueesta, josta se jatkuu nuorten maajoukkueeseen ennen aikuisten maajoukkuetta.

Elokuun alussa toimintansa aloittivat uinnin Olympiavalmennuskeskus Helsingissä sekä Turun uinnin harjoituskeskus.

– Uudistuksen myötä meillä on uinnissa selkeä maajoukkuepolku junioreista aina A-maajoukkueeseen. Helsingin ja Turun keskusten lisäksi meillä on uinnissa vahvoja harjoituskeskittymiä esimerkiksi Jyväskylässä ja Tampereella. On tärkeää, että reitti yläkoulusta kohti ammattilaisuutta on mahdollinen useammalla paikkakunnalla, Pulkkinen korostaa.

A-maajoukkueen kriteereinä aikarajat

A-maajoukkueen valintakriteerinä ovat aikarajat. Joukkueeseen valittavan urheilijan tulee olla alittanut aikaraja 1.9.2020 jälkeen. Aikarajat ja valintakriteerit näet täältä.

B-maajoukkueen valintakriteerinä toimivat FINA-pisteet, joiden kautta kilpauinnissa eri lajeissa saavutettuja kilpailutuloksia voidaan vertailla. Valintarajat kaudelle 2021–22 ovat 760 tai 785 pistettä ikäluokasta riippuen. Kriteerit löydät täältä.

Parauimarit ovat myös jatkossa integroituna maajoukkueeseen. Parauimareiden valintakriteereinä ovat MQS-aikarajat ja parauimarit maajoukkueisiin valitaan parauinnin MM- ja EM-kisojen aikarajojen julkaisun jälkeen syksyn 2021 aikana.

– B-maajoukkueen tavoitteena on, että toiminta tukee uimarin ja valmentajan kehitystä kohti kansainvälisissä arvokilpailuissa menestymistä, Pulkkinen avaa.

Uinnin joukkueet arvokilpailuihin nimetään kilpailukohtaisesti ja arvokilpailuihin on omat aikarajansa. A-maajoukkueen päätapahtumat syksyllä ovat lyhyen radan EM-kilpailut marraskuussa ja MM-kilpailut joulukuussa.

A-maajoukkuetoiminta lähtökohtaisesti omavastuutonta

Maajoukkueen pääyhteistyökumppanit ovat Speedo Finland, Intersport Sello ja Pohjola Vakuutus. Kumppanit mahdollistavat taloudellisesti mm. maajoukkueiden leiri- ja kisamatkoja.

A-maajoukkueen toiminta on lähtökohtaisesti urheilijalle omavastuutonta ja kulut maksetaan Uimaliiton huippu-uinnin budjetista ja Olympiakomitean tukirahoista. B-maajoukkueen toiminnassa on omavastuuosuudet leireillä ja kansainvälisissä kilpailuissa.

Maajoukkuetoimintaan osallistuvat uimarit allekirjoittavat urheilijasopimuksen Uimaliiton kanssa syksyn aikana. Urheilijasopimus käydään vielä yhdessä Uimaliiton ja maajoukkueuimareiden kanssa läpi ennen kuin sen allekirjoitusta edellytetään.

– Mikäli urheilija ui kansainvälisissä arvokilpailuissa finaaliin, saa hän tästä omavastuuosuuteensa liittohallituksen kulloinkin määrittelemän vähennyksen, Pulkkinen avaa.

Uinnin juniorimaajoukkueen ja nuorten maajoukkueen urheilijavalinnat julkaistiin heinäkuussa.

Maajoukkueet löydät myös maajoukkueen sivuilta.

Uinnin A-maajoukkue

Matti Mattsson, PUS