Turun seudulle luodaan uinnin harjoituskeskus

#UUTINEN #UINTI 11.3.2021

Turun seudun harjoituskeskus tekee yhteistyötä Helsingin Mäkelänrinteen huippu-uinnin valmennuskeskuksen kanssa.

Suomen Uimaliitto luo Turkuun uinnin harjoituskeskuksen yhteistyössä Turun Seudun Urheiluakatemian, Turun kaupungin ja Turun seudun uimaseurojen kanssa. Harjoituskeskuksen toiminnan on tarkoitus alkaa 1.8.2021.

– Meillä on tässä mukana vahva tiimi luomassa uutta. Kaupunki mahdollistaa ratatilaa ja näkyvyyttä, Akatemia asiantuntijapalveluita ja seurat tukevat yhteistyössä Uimaliiton kanssa uimarin uraa kohti aikuismenestystä. Näen harjoituskeskustoiminnalla suurta potentiaalia Turun seudulla ja yhteistyöllä on tässä suuri merkitys, nuorten valmennuksen kehittäjä Marjoona Teljo kertoo.

Tavoitteena on luoda harjoituskeskus, jossa urheilijat voivat kasvaa ja kehittyä laadukkaassa ympäristössä kohti lajin kansainvälisissä arvokilpailuissa menestyviksi huipuiksi.

Harjoituskeskus tekee yhteistyötä Helsingin Mäkelänrinteen huippu-uinnin valmennuskeskuksen kanssa.

– Haluamme luoda yhtenäistä linjaa Helsingin ja Turun keskusten toimitapoihin. Uimaliitto on vahvasti tukemassa molempia keskuksia ja vuoropuhelua toimijoiden välillä. Vierailuja ja muuta yhteistä toimintaa on myös suunnitteilla tulevaisuuteen, Teljo kertoo.

Harjoituskeskus on tarkoitettu pääsääntöisesti peruskoulun suorittaneille toisen asteen toisen vuoden opiskelijoille tai sitä vanhemmille uimareille.

Harjoituskeskukseen valitaan 8–12 uimaria, ja valintajärjestelmä julkaistaan huhtikuun aikana.

Keskukseen valitut uimarit edustavat omaa seuraansa ja harjoittelevat akatemian vuoroilla. Harjoituskeskus tarjoaa uimareille laajat asiantuntijapalvelut, joihin kuuluvat fysiikkavalmennus, fysioterapia, ravitsemus, psyykkinen valmennus, testaus, tekniikkakuvaukset, terveydenhuolto sekä kuormituksen ja palautumisen seuranta.

Harjoituskeskuksen toiminnasta vastaa nuorten olympiavalmentaja

Harjoituskeskuksen toiminnasta vastaamaan palkataan nuorten olympiavalmentaja (NOV), ja haku tehtävään on avattu. Hakuilmoituksen voit katsoa tästä.

Nuorten olympiavalmentaja vastaa Turun harjoituskeskusryhmän päivittäisvalmennuksen toteutuksesta yhteistyössä seurojen valmentajien kanssa ja suurin osa työajasta on käytännön valmennusta. Nuorten olympiavalmentajan tehtäviin kuuluu myös koordinoida Turun seudun urheiluakatemian uintitoimintaa kokonaisuudessaan sekä kehittää huippu-uintia. NOV:n työnantajana toimii Uimaliitto ja hän tulee kuulumaan uimaliiton valmennusorganisaatioon. Hänen tukenaan toimivat Uimaliiton nuorten valmennuksen kehittäjä Marjoona Teljo ja valmennuspäällikkö Tommi Pulkkinen.

Lisätietoa antaa nuorten valmennuksen kehittäjä Marjoona Teljo marjoona.teljo@uimaliitto.fi / 050 354 8441.