Samuli Aalto uinnin nuorten olympiavalmentajaksi

#UUTINEN #UINTI 30.4.2021

Nuorten olympiavalmentajana Aalto vastaa mm. Turun harjoituskeskuksen päivittäisvalmennuksen toteutuksesta. Kuva: Jetro Stavén

Uinnin nuorten olympiavalmentajaksi on valittu Samuli Aalto. Hän aloittaa tehtävässä 1. elokuuta.

Tällä hetkellä Aalto työskentelee Helsingfors Simsällskapissa nuorten valmennuspäällikkönä. Aiemmin Aalto on toiminut mm. päävalmentajana Lappeenrannan Uimaseurassa, Norjassa Stavanger Svømme Clubissa sekä Oulun Uinti 1906:ssa. Aalto on uransa aikana valmentanut useampaa menestynyttä uimaria, kuten Noora Laukkasta, Veera Kivirintaa, Katja Pyörälää sekä Aino Erkinaroa.

Nuorten olympiavalmentajana Aalto vastaa syksyllä toiminnan aloittavan Turun harjoituskeskuksen päivittäisvalmennuksen toteutuksesta. Lisäksi hän koordinoi Turun seudun urheiluakatemian uintitoimintaa huippu-uintia kehittäen.

Rekrytointiprosessissa oli Uimaliiton lisäksi mukana Turun Seudun Urheiluakatemian sekä Turun seudun seurojen edustus.

– Yhteistyö eri tahojen välillä toimi koko ajan hyvin ja ryhmä oli valinnassa yksimielinen. Samuli Aalto täytti vaadittavat kriteerit pitkällä kokemuksellaan ja asiantuntemuksellaan uintivalmennuksesta. Samulilla on näyttöä sekä nuorten että vanhempien uimareiden menestyksekkäästä valmennuksesta aina olympialaisiin asti. Lisäksi Samulista välittyi aito innostus valmennukseen ja uimarin auttamiseen matkalla kohti huippua, kertoo paikallisten seurojen edustaja, ÅSK:n puheenjohtaja Jarno Pihlava.

– Olen erittäin tyytyväinen, että Uimaliitto ja Olympiakomitea päättivät lähteä panostamaan Turun alueen harjoituskeskukseen. On hienoa saada Samuli tänne kehittämään alueen huippu-uintia yhteistyössä paikallisten seurojen osaavien valmentajien kanssa, Pihlava lisää.

Yhteistyö tekemisen keskiössä

Nuorten olympiavalmentajana Aalto suunnittelee harjoituskeskuksen valmennusta yhteistyössä Turun seudun seuravalmentajien sekä akatemian kanssa ja vetää alueen seuravalmentajien tiimiä.

– Seuramaailma on minulle todella tuttu, ja nyt pääsen mukaan uuteen maailmaan, jossa teen yhteistyötä useamman eri tahon kanssa. Tästä tulee mielenkiintoinen kokonaisuus ja odotan innolla, että pääsen töihin, Aalto kertoo.

Aallon mielestä Turun harjoituskeskus sekä Helsingin valmennuskeskus ovat erittäin hyviä kehitysaskelia suomalaisessa uinnissa.

– Kilpailullisuus harjoitusten sisällä on hyvin olennaista ja se mahdollistaa kehittyvää ilmapiiriä. Näen, että keskukset mahdollistavat laajempaa kilpailullisuutta saman tasoisten uimareiden välille verrattuna siihen, mitä pienemmissä seuroissa tai yksiköissä olisi mahdollista saavuttaa.

– Yhteistyö on iso sana tässä kaikessa. Keskuksissa sekä muutenkin paikoissa, joihin uimareita on alkanut keskittymään, voidaan kehittää eri toimijoiden kanssa yhteistyössä myös harjoittelun ulkopuolella olevia asioita, kuten tukipalveluita. Tällaisen kehityksen myötä pystymme toivottavasti myös jatkamaan urheilijan uraa pidemmälle.

Nuorten olympiavalmentaja Aalto on osa Uimaliiton valmennustiimiä.

– Suomessa on paljon hyviä uimari-valmentaja-pareja, joilla on hyvät keskusteluyhteydet, ja koen myös itse olevani valmentajana ennen kaikkea keskusteleva ja suunnitelmallinen. Tärkeää on aina kehittää valmennusta urheilijan vahvuuksien mukaan. Minulle sitoutuminen on tärkeää. Itse pitää sitoutua ja myös urheilijan pitää olla sitoutunut siihen, mitä hän tekee niin altaassa kuin sen ulkopuolella, Aalto avaa.