Tekniikoita hiottiin alueleireillä 24 valmentajan voimin

#UUTINEN #UINTI 10.2.2023

Uinnin alueleiritykset järjestettiin taas helmikuun ensimmäisenä viikonloppuna ja yhteensä 11 eri paikkakuntaa keräsi noin 250 uimaria harjoittelemaan alueittain. SFI-mestaruuskisojen päällekkäisyys karsi hieman yläkouluikäisten uimareiden määrää leireillä siitä huolimatta, että poisjääneiden tilalle nostettiin uusia uimareita.

Leirit vietiin ansiokkaasti läpi pienemmilläkin ryhmillä ja palautekyselyn mukaan leireillä viihdyttiin varsin hyvin (kaikkien alueleiden keskiarvo oli 8,3/10). Parasta kyselyn mukaan olivat vanhat ystävät sekä uusien kavereiden saaminen. Moni nosti esiin myös kivat treenit kuivalla ja altaassa sekä pudotussarjan, jossa pystyi haastamaan itseään sekä seuraamaan omaa kehitystään.

Sosiaalisen verkoston kasvaminen näkyi konkreettisesti myös lasten leirien majoitusjärjestelyissä. Useampi ulkopaikkakuntalainen lapsi ja perhe oli hankkinut jo edellisten leirien kautta itselleen majoittajan ja yhteistä viikonloppua leirin merkeissä odotettiin innolla.

Leirejä ovat vetäneet jo useampana kertana samat kokeneet valmentajat, ja kerta toisensa jälkeen esille nousee samanlaisia kehitettäviä asioita uimareiden harjoittelussa. Uimaliiton leirien vastaava ja nuorten valmennuksen kehittäjä Marjoona Teljo esittääkin kotialtaille seuraavia toiveita.

– Uimareilta tulisi vaatia parempaa teknistä tekemistä. Monet uimarit osaavat liukuasennot ja hyvät käännökset ja liu’ut, mutta eivät niitä ”kiireessä” tee. Myös uintitekniikat tulisi laittaa nuoruudessa kuntoon, jotta väärät liikemallit eivät ehdi juurtua nuoriin eikä heidän paikat hajoa. Myös ylävartalon liikkuvuuteen tulisi kiinnittää erityistä huomiota, jotta liukuasento ylipäätään onnistuu, Teljo avaa.

Näistä sekä muista kehityskohteista keskustellaan seuraavassa UimaliittoLIVEssä, joka on kaikille avoin ja pidetään ma 27. helmikuuta klo 14–15. Linkki löytyy Uimaliiton sivuilta.

Seuratoimijoille ja valmentajille suunnatussa UimaliittoAREENAssa 22.–23.4.2023 puolestaan käydään läpi uimarin allas- ja kuivaharjoittelua asiantuntijoiden kanssa. Lisätietoja AREENAsta löydät täältä.

Uimareille järjestettiin leirillä esikuvaluento ja kyselyhetki, jonka piti tällä kertaa A-maajoukkueuimari Olli Kokko. Kokko on noussut vasta hieman vanhemmalla iällä huipulle ja hänen tarinansa omasta uimarinpolustaan loi varmasti uskoa nuorille uimareille ilon kautta toteutettavaan pitkäjänteiseen työhön.

Leirillä uidut ohjelmat sekä pudotussarjan tulokset päivittyvät alueleirin omille sivuille lähiaikoina. Seuraavat leirit järjestetään 18.–20.8.2023.

Kuvia Etelä-Suomen alueleiristä löytyy Flickristä.

Henkilöt

Marjoona Teljo