Alueleireillä uimareiden osaamisen taso noussut

#UUTINEN #UINTI 9.2.2024

Helmikuun ensimmäisenä viikonloppuna uitiin taas 11 eri paikkakunnalla lasten ja nuorten alueleirit. Leirit ovat hienosti vakiinnuttaneet paikkansa uimareiden harjoituskalenterissa ja erityisesti lasten leirit täyttyvät aina nopeasti paikan saaneista. Nuorten osallistumisessa leiritykseen on hieman haasteista erityisesti pääkaupunkiseudulla, mutta lähtökohtaisesti leirit kiinnostavat kovasti myös yläkouluikäisiä.

Leirit saavat vuodesta toiseen varsin kivaa palautetta ja uimarit arvioivat tälläkin kertaa viihtyneensä leirillä 9,06 arvoisesti asteikoilla 1–10. Kivoimpina asioina nousee esille varsin selvästi kaverit ja yhdessä tekeminen arkiharjoittelusta poikkeavissa olosuhteissa ja porukassa. Leirien suurin tarkoitus onkin luoda uimareille uusia kaverisuhteita ja lisätä motivaatiota sekä antaa vinkkejä omaan harjoitteluun.

Omasta urastaan uimareille oli tällä kertaa Teamsin kautta kertomassa A-maajoukkueuimari Laura Lahtinen, mikä oli selkeästi mieluista ja ajatuksia herättävää kuunneltavaa.

Uimareilta kysellään ilmoittautumisen yhteydessä harjoitusmääriä altaassa ja kuivalla sekä harjoitusvuosia sekä unen määrää. Taulukoinnit tiedoista löytyvät alueleirien sivujen lopusta  ja vertailua muihin Uimaliiton alaisiin ryhmiin nuorisojoukkueesta B-maajoukkueeseen löytyy puolestaan maajoukkueet-sivulta.

Keskimääräisesti 5.–6. luokkalainen lapsi harjoittelee uintia 5 kertaa viikossa ja yhteensä noin kahdeksan tuntia. Kuivatreenejä on kolme ja niissä vietetään aikaa vajaa kolme tuntia viikossa. Harjoitusvuosia uimarilla on alla viisi ja yössä hän nukkuu yhdeksän tuntia.

Vaihteluväli on tässä iässä suurta ja harjoitustunnit vaihtelevat 4–13 tunnin välillä altaassa. Kuivalla osa harjoittelee jopa kuusi kertaa viikossa, kun toisilla harjoittelua on vain kerta viikkoon.

Nuorten yläkouluikäisten kohdalla vastaavat keskiarvoluvut olivat altaassa 6,5 harjoitusta ja 11tuntia/viikko, kuivalla 3,5 kertaa ja 3,5 tuntia/viikko, harjoitusvuosia alla 7 ja unta 8,5 tuntia yössä.

Uimaliiton ryhmien välistä vertailua kun tarkastelee, on hienoa huomata, että harjoittelu lisääntyy iän karttuessa ja täten kehitykselle tärkeää progressiivisuutta tapahtuu.

Leirivalmentajien palaute uimareiden toiminnasta oli myös miellyttävää kuultavaa ja kehitystä oli tapahtunut muun muassa syksyyn verrattuna monella eri osa-alueella niin lapsilla kuin nuorillakin. Liikkuvuuden kanssa tekemistä kuitenkin vielä on sekä uintitekniikoissa lähinnä vapaauintia lukuun ottamatta.

Alueleirin huomioista on aina ollut tapana pitää Teams-luento ja tällä kertaa edellä mainitun palautteen seurauksena keskitytään erityisesti tekniikoiden opettamiseen. Teams on kaikille avoin sen pitää nuorten uinnin kehittäjä ja alueleirien vastaava Marjoona Teljo maanantaina 26.2. kello 13:00–14:00. Tässä linkki luentoon.

Seuraavat alueleirit järjestetään 23.–25.8.2024.

Asiasanat

Uinnin alueleiri