Seuraseminaarissa kuultiin toivottuja aiheita

#UUTINEN 20.11.2019

Seuraseminaarin aluksi jaettiin vuoden 2019 aikana saavutetut uudet Tähtidiplomit. Kuva: Jussi Salminen

Viime lauantaina Uimaliiton syyskokouksen jälkeen pidetty seuraseminaari kokosi yhteen tärkeiden aiheiden äärelle seuratoimijoita 13 seurasta. Toiveita ja ideoita käsiteltävistä aiheista kyseltiin seuroilta edellisellä aluekierroksella, ja lauantain aiheet olivatkin nostoja sieltä. Ideoista moni jäi toki vielä toteutumatta, ja niitä tuodaan jatkossa esiin mahdollisuuksien mukaan.

Väestöliitto tarjoaa paljon materiaalia seurojen tueksi

Et ole yksin -palvelusta oli seminaariväelle kertomassa Väestöliiton Saara Ruotsalainen. Palvelun tavoitteena on vähentää ja ennaltaehkäistä epäasiallista käytöstä ja häirintää urheilussa. Uimaliitto on ollut mukana hankkeessa sen alkumetreiltä lähtien vuodesta 2018, ja tänä vuonna toiminnassa on ollut mukana myös pilottiseuroja, Uimaliitosta Pieksän Kuutit ja Vaasan Uimaseura.

Saaran esitys herätti ajatuksia ja keskusteluja siitä, miten ja millä keinoin voimme omassa lajissamme turvata jokaiselle lapselle ja nuorelle turvallisen paikan harrastaa. Et ole yksin -palvelun sivusto tarjoaa seuroille suunnattuja valmiita toimintamalleja ja ohjeita epäasiallisen käyttäytymisen ennaltaehkäisyyn. Ennaltaehkäisy ja asioista avoimesti puhuminen seurassa valmentajien ja ohjaajien kesken nousikin esityksen tärkeäksi viestiksi.

Saara Ruotsalainen Väestöliitosta kertoi Et ole yksin -palvelusta. Kuva: Jussi Salminen

Mistä asioista seura on vastuullinen?

Allasturvallisuus, kuluttajaturvallisuuslaki ja erilaiset vastuisiin liittyvät kysymykset ovat lajeissamme luonnollisesti aina ajankohtaisia. Näihin aiheisiin osallistujia johdatteli Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton Vesa Kälviäinen. Aihe kirvoittikin paljon keskustelua ja kysymyksiä sekä kokemusten vaihtoa seurojen kesken. Turvallisuusasiakirjan tekeminen seurassa sekä alaikäinen ohjaajana tai valmentajana ja sen tuomat erityispiirteet vastuukysymyksissä olivat muun muassa aiheita, joiden ympärillä keskustelu kävi vilkkaana.

Vesa Kälviäisellä Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitosta oli tärkeää asiaa turvallisuuteen liittyvistä vastuukysymyksistä. Kuva: Jussi Salminen

Sosiaalinen media urheiluseuran imagon luojana

Sosiaalisen median käyttö urheiluseuroissa oli teema, mitä on seurojen toimesta nostettu yhdeksi suosituimmista toiveaiheista viime vuosien aikana. Seminaarin päätteeksi saatiinkin erittäin mielenkiintoista oppia somesta, etenkin instagramin ja sen eri ominaisuuksien hyödyntämisestä ja käyttämisestä seuramaailmassa. Some-asioihin osallistujia oli kouluttamassa somevalmentaja Emmi Lehtomaa.

Oli ilahduttavaa kuulla, että monet uimaseurat näyttäytyvät jo nyt instassa aktiivisina käyttäjinä, ja osaavat hyödyntää sitäkin kanavaa toiminnassaan. Osallistujat saivat paljon ideoita ja vinkkejä siitä, miten instaa voi käyttää etenkin seuran imagon ja halutun mielikuvan rakentamiseen seuran toiminnasta. Aihe herätti paljon kysymyksiä ja pohdintoja, ideoita ryhdyttiin heti jalostamaan omaan toimintaympäristöön sopiviksi.

Somevalmentaja Emmi Lehtomaalla on paljon kokemusta myös urheiluseurojen someviestinnän parista ja hän kertoi tärkeimmät asiat instagramin käytöstä. Kuva: Jussi Salminen

Kiitos kaikille seuraseminaarin osallistujille!

Linkit materiaaleihin

Esitysmateriaalit:

Et ole yksin -palvelu (Saara Ruotsalainen)

Allasturvallisuus (Vesa Kälviäinen)

Someviestintä (Emmi Lehtomaa)