Katso videolta, mitä aluefoorumeissa tapahtuu!

#UUTINEN 7.2.2019

Kevätkauden kolmas Aluefoorumi pysähtyi Joensuussa keskiviikkona. Brahean ja Varkauden Uimarit sekä Joensuun ja Kuopion Uimaseura vaihtoivat kuulumisia ja saivat käytännön vinkkejä uusiin asioihin.

Joensuun Aluefoorumissa oli 19 henkeä neljästä seurasta. Kuva: Jussi Salminen

Katso videokooste Joensuun Aluefoorumista Uimaliiton Youtube-kanavalta.

Uimaliiton Aluefoorumeihin kutsutaan koolle kunkin alueen jäsenseuroja. Foorumin agendalla on monipuolista asiaa tiiviiseen kolmen tunnin iltasessioon pakattuna. Tänä vuonna seuran johto ja aktiivitoimijat ovat päässeet pohtimaan oman seuransa toimintamallia ja vaihtamaan kuulumisia ajankohtaisista teemoista. Kilpailusihteereille on opastettu uutta Tempus-tilastointijärjestelmää sekä uudistuvaa Wingrodan 2 -tulospalveluohjelmistoa. Valmentajille ja ohjaajille on myös ollut oma kaistansa käytännön valmennustoiminnan teeman ympärillä.

Aluefoorumi on tarkoitettu kaikille jäsenseuroille

Vuosi 2019 alkoi Porin ja Turun Aluefoorumeilla. Joensuussa mukana oli 19 henkilöä neljästä eri seurasta. Pohjois-Karjalan Liikunnasta oli mukana seurakehittäjä Pasi Vilkki. Esittäytymisen jälkeen osallistujat hajaantuivat omiin sessioihinsa.

Lieksasta oli saapunut Brahean Uimareiden kolme edustajaa. Puheenjohtaja Ilkka Tuovinen oli ensimmäistä kertaa Aluefoorumissa:

– Tällaisissa tilaisuuksissahan verkostoja luodaan, tarkoitus oli tulla isommallakin porukalla, mutta kaikki eivät nyt päässeet. Heikkisen Maria sai kuulemma hyviä vinkkejä jaettaviksi tuolla ohjaajien puolella. Luulen, että meillä toteutetaan lähiaikoina seuran palautekysely, keskustelimme siitä täällä, Tuovinen pohti.

– Oli kiva kuulla muiden seurojen kuulumisia, vaikka toimimmekin eri tasolla, kun olemme pieni seura ja kaikki tehdään talkoilla ilman päätoimisia, Tuovinen jatkoi.

Joensuun Aluefoorumissa odotettiin uusia uimahalleja

Joensuun Uimaseuran puheenjohtaja Veli-Pekka Leppänen oli tyytyväinen Aluefoorumin antiin, JoUS oli mukana peräti kahdeksan hengen voimin:

– Olen ollut mukana ennenkin, joten tiesin mitä odottaa ja siksi minusta on tärkeää, että olemme täällä isolla porukalla läpi organisaation, Leppänen kertoo.

– Minua kiinnostaa kuulla ison kuvan ajatuksia muiltakin seuroilta, ja annan arvoa näille keskusteluille, täällä on hyvä vaihtaa ajatuksia, Leppänen jatkoi.

Varkauden Uimareista Joensuussa tavattiin kuusi henkeä, jotka ottivat osaa kaikkiin osioihin puheenjohtaja Hannu Miettisen johdolla ja Kuopion Uimaseurasta paikalla olivat toiminnanjohtaja Tua Turunen ja päävalmentaja Mikko Lonka.

Itä-Suomessa on vireillä uimahallihankkeita, mitkä vaikuttavat myös paikallisten uimaseurojen toimintaan ja antavat lisäpotkua seuratoiminnan kehittämiselle. Kuopiossa uuden uimahallin rakentaminen on jo aloitettu, Varkaudessa rakentamisen odotetaan alkavan tänä vuonna ja Joensuussa uimahallin peruskorjauksesta ja laajentamisesta on tulossa kärkihanke, mihin on vaikuttanut myös uimaseuran teettämä kuntalaisaloite.

Kauden 2018–2019 Aluefoorumit

14.3.2019 Helsinki