Rolloikäisten alueleiristä saatiin hienoa palautetta osallistujilta

#UUTINEN #UINTI 10.2.2022

Etelä-Suomen leiriläiset Espoonlahdessa

Rolloikäisten (tytöt 2009–2010 ja pojat 2008–2009 syntyneet) alueleirit järjestettiin tammikuussa viidellä paikkakunnalla. Ensimmäisen kerran alueleiritys järjestettiin syksyllä 2021.

Tällä kertaa paikkakuntina olivat Kempele, Seinäjoki, Raisio, Nokia ja pääkaupunkiseutu. Jyväskylässä alueleiriä ei pystytty järjestämään paikallisten koronarajoitusten vuoksi.

Leireillä on Uimaliiton linjaama ohjelma ja leirien vetämisestä vastaavat valmentajat ovat liiton valitsemia valmentajia. Leirin ohjelma pitää sisällään neljä uintiharjoitusta ja kolme kuivatreeniä.

Leireistä pyydettiin nyt ensimmäistä kertaa palautetta palautekyselyllä. Viihtymisen keskiarvot vaihtelivat 8,7–9,2 välillä (asteikko 1–10). Onnistumisia koettiin altaassa ja kuivalla hyvinkin tasaisesti keskiarvolla 8,5.

Palautteessa kysyttiin myös, kuinka raskaita treenit olivat. Altaassa tehtyjen treenien keskiarvo oli 6 ja kuivan treenien 4,2–4,9.

– Kyselyn tulokset ovat todella hienot. Avoimeen kysymykseen siitä, mikä leirillä oli kivointa, vastattiin eniten kavereita, mutta vastauksissa nostettiin myös erilaiset treenit, sarjat ja kuivaharjoittelussa tehdyt jutut. Poisjääntejä tuli koronan vuoksi jonkun verran, mutta muutoin ilmoittautumisprosentti oli 99 %, nuorten valmennuksen kehittäjä Marjoona Teljo kertoo.

Olympiapronssimitalisti ja Vuoden urheilija Matti Mattsson piti kaikille perjantaina kyselytunnin, ja leiriläiset kyselivätkin erittäin aktiivisesti kysymyksiä Mattssonilta. Yhdeksi puheenaiheeksi nousi liikkuvuus. Tähän Mattsson heitti kaikille leiriläisille haasteen: huhtikuuhun mennessä kaikkien tulee saada kädet lattiaan polvien ollessa suorana.

Alueleiristä pidettiin keskiviikkona 9.2. Teams, jossa käytiin läpi leireillä esiinnousseista huomioita ja kehityskohteita.

– Yleisesti voi sanoa, että taso oli noussut syksystä. Teamsiin osallistui 18 valmentajaa ja kävimme erittäin hyvää keskustelua rolloikäisten valmennuksesta. Oli hienoa, että valmentajat jakoivat omia kokemuksiaan, ja pystyimme todella yhdessä keskustelemaan aiheesta. Tavoitteena on pitää tulevaisuudessa useamminkin samantyylisiä tilaisuuksia, joissa on mahdollisuus keskustella ja jakaa kokemuksia, Teljo kertoo.

Leirillä uidut ohjelmat ja mm. pudotussarjan tulokset julkaistaan alueleirityksen sivuilla.

Asiasanat

Alueleiritys