Ensimmäinen liittojohtoinen alueleiritys sujui innokkaassa tunnelmassa

#UUTINEN #UINTI 27.8.2021

Leirin ohjelma piti sisällään neljä uintiharjoitusta. Kuva: Kalle Lydman

Ensimmäinen liittojohtoinen alueleiritys rolloikäisille, eli 11–12-vuotiaille tytöille ja 12–13-vuotiaille pojille järjestettiin 20.–22. elokuuta kuudella paikkakunnalla (Helsinki, Joensuu, Oulu, Tampere, Turku ja Vaasa). Paikkakunnilla oli yhteensä mukana jopa 175 nuorta uimaria.

Tampereella leirivalmentaja toiminut Reeta Keisala kertoo viikonlopun sujuneen innokkaassa tunnelmassa.

– Uimarit olivat selkeästi todella innoissaan mukana ja halusivat oppia uusia asioita. Moni uimari kertoi leirin jälkeen, että oli kauhean kiva, kun sai uusia kavereita ja kaikki saivat varmasti mukaansa myös uusia oppeja.

Leirin ohjelma piti sisällään neljä uintiharjoitusta ja kolme kuivatreeniä.

– Kuivalla teimme erilaisia pelejä ja liikkuvuutta. Lisäksi treenasimme kyykyn ja punnerruksen tekniikkaan liittyviä asioita. Altaassa pääpaino oli tekniikkatreeneissä. Uimme myös yhden kovemman pudotussarjan, jossa jokainen pääsi hieman kokeilemaan omia rajojaan, Keisala kertoo.

Kohtaamisia valmentajille sekä uimareille

Paikalliset valmentajat olivat tervetulleita altaalle keskustelemaan ja seuramaan harjoituksia.

– Minusta alueleiritys on erittäin hyvä ja toivottu kehityssuunta. Tämän ikäiset uimarit ovat eri kehitysvaiheissa ja on hyvä, että mahdollisimman moni pääsee osallistumaan. Leirille pääsy on hyvä motivaattori ja bonuksena on se, että voi tutustua kilpasiskoihin ja -veljiin. Toivoisin, että myös Urheiluopistoillakin olisi tarjolla uimaleirejä muiden lajien tapaan, kertoo Vaasan leirillä vieraillut valmentaja Linda Krokfors.

Krokfors on tullut itse mukaan uintiin omien lastensa kautta ja toiminut aiemmin vesirallien ohjaajana.

– Olen nyt aloittamassa Kokkolan Uimaseuran kilpauintivalmentajana ja halusin saada vinkkejä siitä, mitä ja miten tämän ikäiset treenaavat. Leirillä oli myös mahdollista tutustua muihin valmentajiin ja uimareiden vanhempiin, joita arvostan suuresti. Seurasin treenejä tarkasti ja sain paljon vinkkejä tuleviin treeneihin, Krokfors kertoo.

Ulkopaikkakuntalaisille uimareille toivottiin kaverimajoitusta, jonka kautta saadaan lisättyä verkostoitumista ja uimarit saavat uusia kavereita. Lisäksi näin säästyy myös rahaa, kun ei tarvitse etsiä majoitusta hotelleista ja hostelleista.

– Kaverimajoitus jännitti vähän etukäteen, mutta se oli mielenkiintoinen ja hyvä kokemus. Perhe oli mukava ja sain nukuttua hyvin. Ruoka oli tosi hyvää. Oli kiva tutustua Selmaan ja muihin uimareihin. Olisi kiva tehdä sama juttu myös toisinpäin ja meille tulisi uimari majoitukseen, kertoo kaverimajoituksessa Turussa ollut Kaisa Majasaari.

Kaisan äiti Leena Majasaari pitää kaverimajoitusta hyvänä ideana:

– Kaverimajoitus helpotti paljon meidän järjestelyitämme viikonlopun osalta. Majoitusperheen äidin Sadun kanssa soiteltiin etukäteen ja tuli heti fiilis, että voin turvallisin mielin lähettää lapseni kaverimajoitukseen. Kaiken kaikkiaan kaverimajoitus ja leiri olivat tosi mukava juttu. Leiriltä palasi väsynyt, mutta tyytyväinen ja iloinen uimari. Taas otettiin urheilijana kasvamisessa hyppy eteenpäin.

Huomioita leireiltä tiistaina 31.8. Teamsissa

Uimaliiton nuorten valmennuksen kehittäjä Marjoona Teljo on tyytyväinen ensimmäiseen alueleiritykseen ja iloinen, että leirit saatiin toteutettua hyvin.

– Lähes kaikki kutsutut uimarit olivat mukana ja palaute on ollut pelkästään positiivista. Leirivalmentajat hoitivat tapahtuman erinomaisella ammattitaidolla ja myös heidän suuntaansa tuli kiitosta ja hyvää palautetta. Leiripaikkakuntien hallipäälliköt ja seurat suhtautuivat myös erittäin joustavasti tapahtumaan ja mahdollistivat näin lasten leirityksen. Tästä iso kiitos heille.

Alueleirityskonseptia on tarkoitus jatkaa myös tulevaisuudessa.

– Pienellä hiomisella saamme kokonaisuudesta vieläkin paremman ja jatkosta tiedotamme lisää hieman myöhemmin.

Teljo järjestää tiistaina 31.8. kello 18 alkaen Teams-keskustelun leiriltä saadusta kokemuksesta

– Käyn läpi huomioita lasten osaamisesta ja kehityskohteista sekä kerron minkälaisia tekniikkaharjoitteita me teimme Vaasan leirillä. Kaikki ovat tervetulleita mukaan kuuntelemaan ja keskustelemaan.

Huomioita alueleirityksestä tiistaina 31.8. kello 18–18.45. Linkki Teams-kokoukseen.

Leirien kaikki ohjelmat sekä koonti pudotusrajan (nx3x100 L.2min -5s/3x100) tuloksista julkaistaan Uimaliiton sivuilla.

Asiasanat

Alueleiritys