Alueleiritys ja Rollojoukkueen leiri

Alueleirityskonsepti aloitettiin syksyllä 2021 kuudella eri paikkakunnalla kooten 175 nuorta uimaria harjoittelemaan liittojohtoisesti viikonlopun ajan. Leirit tullaan järjestämään tästä eteenpäin aina tammikuussa ja elokuussa.

Leireillä on Uimaliiton linjaama ohjelma ja leirien vetämisestä vastaavat valmentajat ovat liiton valitsemia valmentajia. Paikalliset valmentajat ovat myös tervetulleita altaalle keskustelemaan ja seuramaan harjoituksia. Ulkopaikkakuntalaisille uimareille toivotaan kaverimajoitusta, jolloin saadaan lisättyä verkostoitumista ja uimarit saavat uusia kavereita. Altaan ja kuivaharjoittelun lisäksi kaikille uimareille ja valmentajille järjestään etäluento samaan aikaan perjantai-illasta.

Alueleiri 28.–30.1.2022 (pe ip – su lounas)

Alue

Etelä-Suomi
(uimareita otetaan tuplamäärä)

LYK
(Lauttasaaren yhteislkoulu) pe-la ja Espoonlahti su

Tuomas Suomalainen, Ilari Aalto, Janne Ihanainen ja Roosa Keronen

lyk.pdf

pudotussarjan tulokset s21.pdf

Alueet seuroittain:

Pohjois-Suomi: HAHE, KaUS, KemjK, KemTU, KemUS, KemPy, OuLo, OU, RoiUi, RoiUS
Pohjanmaa: AU, IK, JS-PU, KU, KTU, KUS-GSS, KuRy, Virkiä, LUS, NISa,SeUi, VAU-96, VUS-VSS, VieSU
Keski-ja Itä-Suomi: IU, JoUS, Jilves, Plaani, KeuTo, KoU, KuUS, LrKT, LrU, MiUS, PieKu, SUS, Swim, UI, VaajUS, VarU
Länsi- ja Varsinais-Suomi: Aui, EuraSt, ETU, FrY, HarjUS, AFÅ, KSF, LUS, PTU, PoPy, , PUS, RaisU, RaUS, SaIU, SomE, STR, UiKaa, ui-Va, ÅSK, ÅSF
Häme- ja Kaakkois-Suomi: Heil, HäUS, KOOVEE, Pyry, RiUS, TaUS, TaTU, UKK, UITa, ValkUS, VeUS, VeVe
Etelä-Suomi: Aquatics, Aquila, BS-PU, Cetus, Gladius, HaUS, HSS, HU, HTU Stadi, HyUS, JUK, KeUi, KoUS, LaKa, LaUS, NumKis, NU, Octopus, ORCA, Race Club, SGR, SiWa, SD, TuUS, UH, USH, Vanders, Ve, VoVi

Valintakriteerit

• Valitaan yhteensä 25 uimaria; tytöt 2009- 2010 ja pojat 2008-2009 syntyneet

• Uimareita pyritään valitsemaan seuraavasti: 10 tyttöä ja 10 poikaa ja 5 ilman sukupuolikiintiötä (Etelä-Suomesta valitaan 2x25)

• Minimiraja on > 0 RT-pistettä (jos uimareita ei ole riittävästi, jää osallistujamäärä pienemmäksi = uimareita ei valita muilla perustein)

• HUOM! Järjestävän paikkakunnan seurasta/seuroista valitaan minimissään 4 uimaria leirille (nämä sisältyvät 25 uimarin kiintiöön)

• Valinnoissa huomioidaan vain olympiamatkat (Huom! muutos syksyn leirin valintoihin)

• Valinnat tehdään Rudolphin oman ikäluokan pistetaulukon mukaan (aikaikkuna 1.8.–5.12.2022)

• Tulokset sekä 25 metrin että 50 metrin radoilta

• Kutsut lähetetään viikolla 49

Leirin ohjelma pitää sisällään neljä uintiharjoitusta ja kolme kuivatreeniä. Altaassa harjoitellaan mm. lajitekniikoiden ydinkohtia, vauhtialueita ja itsensä haastamista kovissa sarjoissa. Leireillä uidaan myös haasteena pudotussarja (nx3x100 L.2min -5s/3x100), josta kirjataan tulokset ylös. Kuivaharjoittelussa haetaan tuntumaa oman kehon hallintaan, uinnissa tarvittavaan liikkuvuuteen sekä yhdessä tekemiseen ja toisiin tutustumiseen.

Kevään 2022 alueleireille valitut uimarit (pdf)

Rollojoukkueen leiri

Alueleirien rinnalla säilyy yksi valtakunnallinen Rollojoukkueen leiri, joka järjestetään puolivuosittain Kuortaneella. Rollojoukkueen leireille valitaan uimareita molempien sukupuolien vanhemmasta ikäluokasta. Leireillä halutaan mahdollistaa kokemuksia harjoittelusta oman ikäluokkansa huippujen kanssa sekä tutustuttaa uimarit Uimaliiton leiritoimintaan ja tulevaan juniorimaajoukkueesta jatkuvaan maajoukkuekulttuuriin. Tärkeässä roolissa on myös oppia ensiaskeleita huippu-urheilijan elämäntapaan ja käytöstapoihin.

Rollojoukkueen leireillä uimareiden puhelimet kerätään illalla ja palautetaan aamulla. Tällä pyritään varmistamaan uimareille riittävä yöuni (9–10 tuntia) leirin aikana.

Syksyn leirillä 23.-26.9.2021 uidut ohjelmat

Valintakriteerit 6.–9.1.2022 Kuortane

• Valitaan yhteensä 20 uimaria: tytöt 2009 syntyneet 10 uimaria ja pojat 2008 syntyneet 10 uimaria

• Valinnat tehdään Fina-pisteiden mukaan olympiamatkoilta (Huom! muutos syksyn leirin valintoihin)

• Aikaikkuna 1.8.– 5.12.2021

• Tulokset katsotaan Tempuksesta sekä 25 metrin että 50 metrin radoilta

• Kutsut lähetetään viikolla 49. Leirien järjestämisessä noudatetaan koronaan liittyviä ohjeistuksia.

Kevään 2022 leirille valitut uimarit

Tuomas Heikkilä 2008 Aquila
Romeo Manner 2008 AUi
Alex Stickler 2008 Cetus

Alueleirityksen ja Rollojoukkueen leirien henkilöstö ja asiantuntijat

Marjoona Teljo
Leirien koordinaattori ja nuorten valmennuksen kehittäjä

Rollojoukkueen leirin valmentajat:
Roosa Keronen ja Mikko Lonka

Oikeudet muutoksiin pidätetään.

• Suomen uintiurheilumaajoukkueisiin voidaan valita vain Suomen kansalaisuuden omaavia urheilijoita. Kaikkien liittojohtoisten valintojen ja kutsujen yhteydessä varmistetaan Suomen kansalaisuus. Jos urheilija on muun maan kansalainen ja hän asuu Suomessa säännöllisesti sekä harjoittelee suomalaisessa uimaseurassa ja hän saavuttaa maajoukkuetoimintaan asetetut valintakriteerit, niin hänelle voidaan antaa mahdollisuus osallistua leiritoimintaan lisäpaikalla uimarina.
  • Kansainvälisten kilpailuiden osalta kilpailuihin voidaan valita ainoastaan Suomen kansalaisia sekä kaksoiskansalaisia, jotka ovat valinneet urheilijakansalaisuudeksi Suomen kansalaisuuden.