Alueleiritys ja Rollojoukkueen leiri

Alueleirityskonsepti aloitetaan syksyllä 2021 kuudella eri paikkakunnalla kooten 175 nuorta uimaria harjoittelemaan liittojohtoisesti viikonlopun ajan.

Leireillä on Uimaliiton linjaama ohjelma ja leirien vetämisestä vastaavat valmentajat ovat kansainvälisessä mentorohjelmassa mukana olevia tai Savalin mentorikoulutuksen käyneitä valmentajia. Paikalliset valmentajat ovat myös tervetulleita altaalle keskustelemaan ja seuramaan harjoituksia. Ulkopaikkakuntalaisille uimareille toivotaan kaverimajoitusta, jolloin saadaan lisättyä verkostoitumista ja uimarit saavat uusia kavereita. Altaan ja kuivaharjoittelun lisäksi kaikille uimareille ja valmentajille järjestään etäluento samaan aikaan lauantai-illasta.

Alueleiri 20.–22.8.2021 (pe ip – su lounas)

Alue

pudotussarjan tulokset.pdf

Alueet seuroittain:

Pohjois-Suomi: HAHE, KaUS, KemjK, KemTU, KemUS, KemPy, OuLo, OU, RoiUi, RoiUS
Pohjanmaa: AU, IK, JS-PU, KU, KTU, KUS-GSS, KuRy, Virkiä, LUS, NISa,SeUi, VAU-96, VUS-VSS, VieSU
Keski-ja Itä-Suomi: IU, JoUS, Jilves, Plaani, KeuTo, KoU, KuUS, LrKT, LrU, MiUS, PieKu, SUS, Swim, UI, VaajUS, VarU
Länsi- ja Varsinais-Suomi: Aui, EuraSt, ETU, FrY, HarjUS, AFÅ, KSF, LUS, PTU, PoPy, , PUS, RaisU, RaUS, SaIU, SomE, STR, UiKaa, ui-Va, ÅSK, ÅSF
Häme- ja Kaakkois-Suomi: Heil, HäUS, KOOVEE, Pyry, RiUS, TaUS, TaTU, UKK, UITa, ValkUS, VeUS, VeVe
Etelä-Suomi: Aquatics, Aquila, BS-PU, Cetus, Gladius, HaUS, HSS, HU, HTU Stadi, HyUS, JUK, KeUi, KoUS, LaKa, LaUS, NumKis, NU, Octopus, ORCA, Race Club, SGR, SiWa, SD, TuUS, UH, USH, Vanders, Ve, VoVi

Valintakriteerit

• Valitaan yhteensä 25 rolloikäistä uimaria (T11–12 ja P12–13)

• Uimareita pyritään valitsemaan seuraavasti: 10 tyttöä ja 10 poikaa ja 5 ilman sukupuolikiintiötä

• Valinnat tehdään Rudolphin oman ikäluokan pistetaulukon mukaan (aikaikkuna 1.1.–4.7.2021)

• Minimiraja on > 0 RT-pistettä (jos uimareita ei ole riittävästi, jää osallistujamäärä pienemmäksi = uimareita ei valita muila perustein)

• Tulokset sekä 25 metrin että 50 metrin radoilta

• Kutsut lähetetään viikolla 28

Leirin ohjelma pitää sisällään neljä uintiharjoitusta ja kolme kuivatreeniä. Altaassa harjoitellaan mm. lajitekniikoiden ydinkohtia, vauhtialueita ja itsensä haastamista kovissa sarjoissa. Kuivaharjoittelussa haetaan tuntumaa oman kehon hallintaan, uinnissa tarvittavaan liikkuvuuteen sekä yhdessä tekemiseen ja toisiin tutustumiseen.

Syksyn 2021 alueleireille valitut uimarit (pdf)

Rollojoukkueen leiri

Alueleirien rinnalla säilyy yksi valtakunnallinen Rollojoukkueen leiri, joka järjestetään puolivuosittain Kuortaneella. Rollojoukkueen leireille valitaan uimareita molempien sukupuolien vanhemmasta ikäluokasta. Leireillä halutaan mahdollistaa kokemuksia harjoittelusta oman ikäluokkansa huippujen kanssa sekä tutustuttaa uimarit Uimaliiton leiritoimintaan ja tulevaan juniorimaajoukkueesta jatkuvaan maajoukkuekulttuuriin. Tärkeässä roolissa on myös oppia ensiaskeleita huippu-urheilijan elämäntapaan ja käytöstapoihin.

Rollojoukkueen ja ikäkausimaajoukkueen leireillä uimareiden puhelimet kerätään illalla ja palautetaan aamulla. Tällä pyritään varmistamaan uimareille riittävä yöuni (9–10 tuntia) leirin aikana.

Valintakriteerit 23.–26.9.2021 Kuortane

• Valitaan yhteensä 20 uimaria: T12 (2009 syntyneet) 10 uimaria ja P13 (2008 syntyneet) 10 uimaria

• Valinnat tehdään Fina-pisteiden mukaan (aikaikkuna 1.1.– 4.7.2021) (Huom! tämä korjattu ja leirille kutsutaan 11 + 11 uimaria sivuille olleisen vanhojen kriteerien seurauksena)

• Tulokset katsotaan Tempuksesta sekä 25 metrin että 50 metrin radoilta

• Kutsut lähetetään viikolla 33 tai 34. Leirien järjestämisessä noudatetaan koronaan liittyviä ohjeistuksia.

Syksyn 2021 leirille valitut uimarit

Pravin Perasath 2008 SiWa
Tommi Mosconi 2008 Cetus
Topi Rissanen 2008 PieKu

Alueleirityksen ja Rollojoukkueen leirien henkilöstö ja asiantuntijat

Marjoona Teljo
Leirien koordinaattori ja nuorten valmennuksen kehittäjä

Rollojoukkueen leirin valmentajat:
Roosa Keronen ja Mikko Lonka

Antti Kauhanen uinnin tekniikkakuvaukset

Oikeudet muutoksiin pidätetään.

• Suomen uintiurheilumaajoukkueisiin voidaan valita vain Suomen kansalaisuuden omaavia urheilijoita. Kaikkien liittojohtoisten valintojen ja kutsujen yhteydessä varmistetaan Suomen kansalaisuus. Jos urheilija on muun maan kansalainen ja hän asuu Suomessa säännöllisesti sekä harjoittelee suomalaisessa uimaseurassa ja hän saavuttaa maajoukkuetoimintaan asetetut valintakriteerit, niin hänelle voidaan antaa mahdollisuus osallistua leiritoimintaan lisäpaikalla uimarina.
  • Kansainvälisten kilpailuiden osalta kilpailuihin voidaan valita ainoastaan Suomen kansalaisia sekä kaksoiskansalaisia, jotka ovat valinneet urheilijakansalaisuudeksi Suomen kansalaisuuden.