Kolumni: Olosuhdetyö Uimaliitossa

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 3.3.2024

Olosuhdetyö. Tuo hyötyliikunnan kanssa eniten ainakin omia karvojani nostattava sana. Yhdelle olosuhdetyö tarkoittaa tukea kaupungin kanssa neuvotteluun uuden uimahallin rakentamisesta, toiselle tukea seuran sisäisten ryhmäjakojen tekemiseen, kolmannelle kumppaniverkoston laajentamista yhtenä osana uutta strategiaa, neljännelle jotain muuta. Mielestäni kaikki ovat samanarvoisia ja yhtä lailla tärkeitä asioita kehittää ja tukea.

Nostaessani esiin sanan hyötyliikunta, on varmasti hyvä vähän avata tätä. Olosuhdetyö on mielestäni sanana samanlainen kuin hyötyliikunta. Silloin ”vanhaan hyvään aikaan” kun muun muassa lumitöistä puhuttiin lumitöinä tai haravoinnista haravointina, nykyisin molemmista puhutaan hyvänä hyötyliikuntana. Mielestäni kun puhutaan liikunnasta, ei ole olemassa hyödytöntä liikuntaa. Lumityöt ja haravointi ovat liikuntaa, siinä missä vesijuoksu, padel tai baletti. Ja älkääpä lukijat nousko ”barrikaadeille”, monissa tapauksissa puhutaan myös urheilusta, kilpa- sekä jopa huipputasoisesta, mutta liikuntaa näihinkin vaaditaan.

Olosuhdetyö-sanassa on sama kaikupohja itselläni. Ei ole olemassa työtä, johon olosuhteet eivät liittyisi, tavalla tai toisella. Kun kerron eri tahojen edustajille, että omaan työnkuvaani Uimaliitossa kuuluu olosuhdetyö, neljä viidestä tahosta kysyy, että mitä tarkoittaa olosuhdetyö. Viideskin kysyisi, mutta ei viitsinyt, kun neljä ensimmäistä ehtivät.

Mielestäni olosuhdetyö on työtä, joka liittyy ihan siihen kaikkeen toimintaan mistä tässä omassa tapauksessani urheilussa puhutaan. Se liittyy seuratoimintaan, yhteistyötoimintaan, valmennustoimintaan, urheilijoiden toimintaan. Ihan kaikkeen mahdolliseen. Kaikki me ponnistelemme saman asian kanssa. Haluamme tehdä suomalaisesta uintiurheilusta parempaa kaikilla mittareilla. Miten tämä toteutetaan? Kehittämällä olosuhteita. Se voi tarkoittaa mitä tahansa. Aina uusien toimitilojen rakentamisesta, henkilöiden palkkausten kautta siihen, että jokin toimija saa hankittua kolme uutta vastusköyttä, joihin aiemmin ei ole ollut mahdollisuutta. Mitkä paranevat, olosuhteet.

Olosuhteet liittyvät hyvin vahvasti myös yhteistyöhön. Perjantaina 1. maaliskuuta, Suomessa aloitti uusi tasavallan presidentti Alexander Stubb. Uusi presidentti nostaa yhteistyön yhdeksi isoksi arvokseen Suomen tulevaisuuden hyvinvoinnin varmistamiseksi. Suomalaisessa uintiurheilussa tilanne on aivan sama. Meidän on kehityttävä siinä, että hyviä toimintamalleja jaetaan ja tuetaan toisia. Olisiko olosuhdetyö se yhdistävä voima keskuudessamme kaikessa sen monimuotoisuudessa?

Se, että minulla henkilökohtaisesti on työnkuvan alla kirjattuna olosuhdetyö, ei tarkoita sitä, etteikö Uimaliitossa jokainen työntekijä olosuhdetyötä tekisi, ja tämä työnimike on meidän jokaisen uintiurheiluun jollain lailla kytköksissä olevan tekijän työnkuvassa, halusimme sitä tai emme. Tämä on kuitenkin hyvä tiedostaa. Jos OTO-valmentaja kehittää oman valmennusryhmänsä toimintaa keksimällä hyvän innovaation harjoituksen läpiviemiselle, ja se toimii suunnitellusti, on olosuhdetyötä kehitetty. Samoissa olosuhteissa on tehty yksi parempi tapa toteuttaa toimintaa.

Olosuhdetyö on myös osaltaan uudistumista, jota myös suomalainen uintiurheilu tarvitsee. Meidän on löydettävä vieläkin toimivampia malleja kehittää toimintaamme, että varmistetaan suomalaisen uintiurheilun veto- sekä pitovoima tulevaisuudessa, ja nimenomaan positiivisessa kuvassa.

Juha Turunen, uintiurheilun kehityspäällikkö

Uimaliitto starttaa tästä kolumnisarjan, joissa on tarkoituksena nostaa Uimaliiton toimintoja esille. Kolumneja ilmestyy noin kerran kuussa liiton sivuille.

Henkilöt

Juha Turunen