Kolumni: Kansainvälinen vaikuttaminen

#UUTINEN 10.4.2024

Ville Riekkinen nimitetty kansainväliseksi tuomariksi Pariisin olympialaisiin.

Uimaliiton puheenjohtaja Ville Riekkinen on tehnyt mittavan uran toimitsija- ja tuomaritehtävissä niin kotimaassa kuin kansainvälisenä uintituomarina sekä European Aquaticsin uintikomitean jäsenenä.

Ennen siirtymistään liittohallitukseen Riekkinen toimi pitkään Uimaliiton sääntövaliokunnassa ja kilpailutyöryhmässä edistäen kotimaista kilpailu- ja tuomaritoimintaa.

Riekkinen on ollut mukana lukuisissa kansainvälisissä arvokilpailuissa eri tuomaritehtävissä ja kilpailunjohtajana, viimeisimpinä kesän 2023 World University Gamesin ja European Youth Olympic Festivalin kilpailunjohtajan tehtävät ja joulukuun lyhyen radan EM-uinneissa valvomon johtaminen.

Kansainvälinen Uimaliitto World Aquatics on nimittänyt Riekkisen Pariisin 2024 olympialaisten tuomaritehtäviin. Uimaliitto onnittelee puheenjohtajaansa nimityksestä.

– Olen erittäin iloinen ja otettu nimityksestä olympialaisiin. Kyseessä on harvinainen kunniatehtävä. Euroopalla on kilpailuihin vain seitsemän tuomaripaikkaa ja onnistuimme saamaan Suomelle niistä yhden. Edellisen kerran suomalainen on toiminut uinnin olympialaisissa tuomarina ennen syntymääni vuonna 1980, kun Ruth Grahn osallistui Moskovan kilpailuihin. Aloitin toimitsijana jo viime vuosituhannella vuonna 1999 ja kilpailunjohtajana olen toiminut vuodesta 2001 alkaen. Polku olympialaisiin on siis ollut pitkä ja sisältänyt lukemattomia tehtäviä ja kilpailuja kaikilla eri tasoilla paikallisista juniorikisoista kansainvälisiin arvokilpailuihin. Valinta on osoitus myös siitä, että suomalainen tuomarikoulutusjärjestelmä toimii ja että osaamistamme arvostetaan kansainvälisesti, kommentoi Riekkinen.

Ulla Lucenius jatkaa Euroopan Uimaliiton taitouintikomitean ruorissa, Riekkinen uintikomitean jäsenenä.

European Aquaticsin hallitus vahvisti kokouksessaan 23.3.2024 myös komiteansa seuraavalle kaudelle vuosille 2024–2028. Ulla Lucenius jatkaa taitouintikomitean puheenjohtajana.

– Ulla Lucenius on omassa lajissaan kansainvälinen huippuammattilainen, jonka osaaminen on maailmalla kysyttyä ja jolla on todella vahva maailmanlaajuinen verkosto. Hänen uudelleenvalintansa kertoo kansainvälisen yhteisön suuresta luottamuksesta. Lucenius toimii myös World Aquaticsin taitouintikomitean jäsenenä, kertoo puheenjohtaja Riekkinen.

Riekkinen valittiin jatkokaudelle uintikomiteaan.

– Euroopan Uimaliiton tekninen uintikomitea vastaa Euroopan Uimaliiton alaisten arvokilpailujen, kuten Euroopan mestaruuskilpailujen, läpiviemisestä sekä eurooppalaisesta tuomarikoulutuksesta. Olen luonnollisesti otettu jatkokaudesta ja hyvin motivoitunut jatkamaan myös eurooppalaisen uintiyhteisön parissa. Olen toiminut komiteassa vuodesta 2016 alkaen ja sen ansiosta pystyn hoitamaan monenlaisia tehtäviä ja tukemaan uusia komiteajäseniämme. Toimintani komiteassa hyödyttää myös kotimaista tuomaritoimintaamme mm. parhaiden oppien ja uusien ajatusten tuomisena. Jaan niitä mielelläni kotimaan kollegoiden käyttöön, kommentoi Riekkinen.

Asiasanat

Kolumni