Iisalmen Uimarit vastuullisuushaasteen arvonnan voittaja – Et ole yksin palkittiin Urheilugaalassa

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 20.1.2022

Uimaliitto haastoi joulukuussa kaikki jäsenseuransa suorittamaan Et ole yksin -verkkokoulutuksen sekä Olympiakomitean Vastuullinen valmentaja -verkkokurssin vuoden 2021 loppuun mennessä.

Yhteensä 14 seuraa otti haasteen vastaan ja kurssien suorituksia seuroista Uimaliitolle ilmoitettiin kaikkiaan 188.

Haasteen ottivat vastaan ja suorituksensa ilmoittivat Pieksän Kuutit, Nurmijärven Uinti, Haukiputaan Heitto, Iisalmen Uimarit, Simmis Grani, Heinolan Isku, Vieskan Uimarit, Helsingfors Simsälsskap, Vaasan Uimaseura, Uintiklubi Nereus, Aurajoen Uinti, Joensuun Uimaseura, Uimaseura Kangasalan Kuohu sekä Nivalan Saukot.

– Hienoa, että seurat tarttuivat haasteeseen lyhyestä varoitusajasta huolimatta. Kannustamme edelleen seuroja suorittamaan koulutukset ja osoittamaan vastuullisuutensa, palvelutoiminnan asiantuntija Hanna Nyholm kertoo.

Suorituksensa ilmoittaneet seurat pääsivät mukaan 500 euron koulutusstipendin arvontaan ja seuralla oli käytössään niin monta arpalipuketta arvontaan kuin kurssien suorittajia seurasta oli ilmoitettu.

Koulutusstipendin voittajaksi arvottiin Iisalmen Uimarit.

– Otimme osaa haasteeseen, koska haluamme kehittää seuraamme ja valmentajien ja seuratoimijoiden osaamista ja valmennustyöskentelyä. Stipendin voittaminen on tärkeä asia seuralle ja hieno palkinto kaikille valmentajille ja seuratoimijoille, jotka osallistuivat koulutuksiin. Koulutusstipendi mahdollistaa uuden koulutuksen suunnittelemista seurallemme ja osaamisen vahvistamista valmentajille ja seuratoimijoille, Iisalmen Uimareiden Tiina Arajärvi iloitsee.

Iisalmen Uimareiden valmentajia osallistui aktiivisesti koulutuksiin. Kuva: Iisalmen Uimarit

Et ole yksin -palvelu palkittiin Urheilugaalassa

Väestöliiton ja urheiluyhteisön Et ole yksin -palvelu sai torstaina tunnustuksen Vuoden Hyväntekijänä Urheilugaalassa. Uimaliitto on mukana palvelussa.

Et ole yksin -palvelussa saa apua ja tukea, jos on kohdannut epäasiallista käyttäytymistä, seksuaalista tai muuta väkivaltaa urheiluharrastuksessa.  Palveluun voi ottaa yhteyttä nimettömästi ja palveluun vastaa aina Väestöliiton kouluttama asiantuntija.

Et ole yksin -verkkokoulutus tarjoaa urheiluseuroissa toimiville välineitä puuttua epäasialliseen käytökseen, häirintään ja väkivaltaan. Koulutuksessa käydään läpi aiheita kuten henkinen ja fyysinen väkivalta ja kiusaaminen, seksuaalinen häirintä, lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset, lastensuojelu ja itsemääräämisoikeutta vahvistava valmennus.

– Kaikilla on oikeus nauttia urheilusta ja harrastuksesta ilman pelkoa. Tämä on hieno osoitus koko urheiluyhteisön tärkeälle palvelulle, Nyholm iloitsee.

Olympiakomitea tiedotti tammikuun alussa, että Vastuullisen valmentajan verkkokurssi tarjotaan myös jatkossa maksuttomana.

Vastuullinen valmentaja -verkkokurssin tavoitteena on edistää parempaa valmennusta ja turvallista toimintaympäristöä. Verkkokurssi lisää urheilutoimijoiden yhteistä tietoisuutta ja ymmärrystä vastuullisesta valmentamisesta sekä fyysisesti, henkisesti ja sosiaalisesti turvallisen toimintaympäristön edistämisestä.