Anna Mäkinen ja Veera Kivirinta A-rajoille

#UUTINEN 6.5.2013

Viikonlopun Tampereen avoimien mestaruusuintien tulosanti toi kaksi MM-uintien A-rajan alitusta. Uinti Tampereen Anna Mäkinen ja Oulun Uinnin Veera Kivirinta tykittivät kovat kansainvälisen luokan tulokset.

Anna Mäkinen onnistui erinomaisesti viimeisissä kotialtaan kisoissaan ennen halliremonttia. Kuva: Jussi Salminen

Varsinkin naisuimarit parantelivat MM-kisanäyttöjään Tampereen avoimissa mestaruusuinneissa 4.-5. toukokuuta. Kilpailuihin saavuttiin kaukaakin katsomaan, kun Tampereen Eetu Karvonen saapui Yhdysvalloista kotikonnuilleen valmistautumaan kohti heinäkuun lopun Barcelonan MM-kisoja. Vaikkei Karvonen parantanutkaan MM-näyttöjään, teki hän matkaväsymyksessäänkin kovat tulokset 50 ja 100 metrin rintauinneissa.

Kisojen hittilajiksi muodostui kuitenkin naisten 50 metrin rintauinti sunnuntaina. Alkuerissä Anna Mäkinen hurjasteli aikaan 31,88 ja illan finaalissa Veera Kivirinta vei voiton ajalla 31,97. Molemmat alittivat FINA:n A-rajan Barcelonan MM-uinteihin (32,00). Lisäksi Jenna Laukkanen kohensi samalla matkalla MM-kisanäyttöään lukemiin 32,15, mikä rikkoo Uimaliiton MM-esitysrajan (32,56).

”Täydellinen uinti, mutta en kyllä olisi millään uskonut noin kovaan aikaan”, Mäkinen hämmästeli vauhtiaan aamujakson jälkeen.

Yhteen lajiin MM-uinneissa voi nimetä korkeintaan kaksi uimaria samasta maasta, jolloin molempien tulee olla A-rajan saavuttaneita. B-rajalla lajiin voidaan nimetä vain yksi urheilija.

Perinteinen kilpa-allas suosi sprinttereitä

Vuoksen Uimaseuran Lotta Nevalainen kauhoi Tampereella voittoon 50 metrin vapaauinnissa tuloksella 25,80. Imatralainen paransi ennätystään 0,16 sekunnilla. Uimaliiton esitysraja MM-uinteihin alittui kahdella sadasosalla, A-raja on 25,34. Nevalaisen edellä lajin MM-näytöissä on kuitenkin Hanna-Maria Seppälä Lontoon olympia-altaan tuloksella 25,55.

Swimming Jyväskylän Ari-Pekka Liukkonen ui miesten 50 metrin vapaan voittoon. Nilkkavenähdyksestä toipuvan Liukkosen aika oli kuntoon nähden erinomainen 22,59. MM-uintien A-raja on 22,33, josta Liukkosella puuttuu vain yksi sadasosa.

Tampereella syntyi myös yksi nuorten EM-uintien näyttö. Punkaharjun Urheilijoiden Johanna Silventoinen ui 50 metrin perhosen aikaan 28,50, mikä on täsmälleen saman kuin Puolan Poznanissa heinäkuussa järjestettävien nuorten EM-uintien A-raja.

Tampereen avoimissa mestaruusuinneissa jätettiin jäähyväiset uimahallin nykyiselle kuosille. Uintikeskus sulkeutuu tällä viikolla vuonna 1979 valmistuneen pääosan peruskorjauksen vuoksi noin puoleksitoista vuodeksi. Uudistunut ”Kaleva” avautuu syksyllä 2014, jolloin hallissa kisataan avajaistapahtumana taitouinnin nuorten MM-kilpailut 22.-26. lokakuuta. Tampereen avoimet järjestettiin tänä vuonna jo kolmatta kertaa finaalien valoshown ja kokonaiskilpailun rahapalkintojen kera.

Vinkki!

Uinnin Aikarajat-sivulle on avattu alasivu kansainvälisten kisojen aikarajaseurannalle. Sivulle päivitetään pian myös nuorten EM-uintien seuranta.