Usein kysytty

Usein kysytyt kysymykset huippu-uinnin valmennuskeskuskesta

Miksi valmennuskeskus?

Olympiavalmennuskeskus mahdollistaa parhaalla mahdollisimmalla tavalla yhdistää jokapäiväinen harjoittelu ja opiskelu/työelämä.

Valmennuskeskus on tarkoitettu huipulla oleville tai sinne tähtääville, peruskoulunsa päättäneille uimareille.

HSA yhteistyössä URHEA:n sekä oppilaitosten kanssa tarjoaa optimaaliset työkalut harjoitteluun, opiskeluun, palautumiseen sekä kokonaisvaltaiseen elämänhallintaan ja hyvinvointiin. Kaksoisura-toiminta on vahvasti läsnä kaiken aikaa.

Mäkelänrinteen urheilulukiossa opiskelevilla uimareilla aamuharjoittelu on osa opinto-ohjelmaa. Tästä syystä valmennuskeskus tekee yhteistyötä Mäkelänrinteen lukion kanssa.

Ensimmäisen vuoden lukio-opiskelijat harjoittelevat aamut lukion aamuharjoituksissa, ja illat valmennuskeskuksen harjoituksissa. Tämän päätöksen taustalla on varmistaa urheilijoiden toisen asteen koulutyö ja harjoittelun yhdistäminen parhaalla mahdollisella tavalla sekä varmistaa kokonaiskuorman hallinta.

Kenelle valmennuskeskus on tarkoitettu?

Valmennuskeskus on tarkoitettu huipulla oleville tai sinne tähtääville uimareille, jotka ovat iältään vähintään toisen asteen aloittavia.

Mitä valmennuskeskus antaa uimarille?

Urheilijoiden valmennuksesta vastaa Olympiavalmennuskeskuksen päävalmentaja. Päävalmentaja koordinoi muiden valmentajien, Olympiavalmennuskeskuksen asiantuntijoiden ja uimarin kotiseuran valmentajien toimintaa.

Urheilijoilla on vastuu omasta tekemisestä ja urasta. Urheilijalla on mahdollista saada hyvin monipuolista tukea oman toiminnan kehittämiseen. Urheilijoilla on käytössä seuraavat asiantuntijapalvelut:

• kaksoisura-asiantuntijat
  • lääkäri
  • fysioterapeutti
  • oma voimavalmentaja
  • ravintovalmentaja
  • psyykkinen valmentaja

Olympiavalmennuskeskuksen harjoittelu toteutetaan pääsääntöisesti Mäkelänrinteen Uintikeskuksessa ja URHEA-hallissa.

Urheilijoilla on käytössään 360-järjestelmä jatkuvalle kokonaiskuorman hallinnan seurannalle. Kuormitus analysoidaan päivittäin.

Miksi valmennuskeskus on Helsingissä?

Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemia Urhea on rakennuttanut Mäkelänrinteen urheilulukion yhteyteen kampuksen, jossa myös valmennuskeskusuimari pystyy asumaan ja ruokailemaan. Mäkelänrinteen Uintikeskus antaa valmennuskeskuksen käyttöön ratatilaa. Lisäksi oheisharjoittelutiloja on useita. Kampuksen yhteyteen tulee myös muun muassa Helsingin Urheilulääkäriasema.

Tällä hetkellä mikään muu paikka ei Suomessa pysty tarjoamaan tämän kaltaisia harjoitusolosuhteita valmennuskeskuksen käyttöön.

Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia tarjoaa erinomaiset asiantuntija- ja tukitoimet.

Ketkä pääsevät valmennuskeskukseen?

Pääsyvaatimuksina valmennuskeskukseen on sitoutuminen valmennuskeskuksen toimintaan ja halu kehittyä uimarina. Uimarin täytyy olla tasoltaan riittävän kova ja harjoitustaustaltaan valmis valmennuskeskusharjoitteluun.

Minimivaatimuksena hakemuksen jättämiseen on 720 FINA-pistettä. Uimarivalinnassa painotetaan pitkän radan tuloksia ja kehittymistä, mutta pistevaatimus voi olla alitettuna pitkältä tai lyhyeltä altaalta. Valmennuskeskus on tarkoitettu pääsääntöisesti peruskoulun suorittaneille, toisen asteen aloittaville opiskelijoille tai sitä vanhemmille uimareille. Hakijoille, jotka täyttävät pääsyvaatimukset valmennuskeskukseen, järjestetään haastattelut ja pääsykokeet ennen lopullista valintaa.

Mitä seuraa valmennuskeskusuimari edustaa?

Uimari edustaa omaa tai valitsemaansa seuraa, eli valmennuskeskus ei ole uimaseura. Valmennuskeskus luo olosuhteet ja valmennuksen. Uimari edustaa kansallisissa kisoissa omaa seuraansa ja kansainvälisissä kisoissa Suomea.

Mitä valmennuskeskusvalmennus maksaa?

Valmennuskeskuksen urheilijoilla valmennusmaksu on 100€ kuukaudessa. Tämä sisältää arkivalmennuksen, allasvalmennuksen ja kuivaharjoittelun. Lisäksi valmennusmaksuun kuuluu valmennukseen kuuluvat testit, asiantuntijapalvelut sekä kansallisten arvokilpailuiden starttimaksut.

Asumis- ja ruokailumaksuihin uimari saa Kela-tukia, riippuen muuan muassa opiskelupaikasta. Asumis- ja ruokailumaksuihin liittyvissä kysymyksissä lisätietoja voi kysyä kehityspäällikkö Juha Turuselta. Yhteystiedot löytyvät tämän viestin alta.

Miten valmennuskeskukseen haetaan?

Haku tapahtuu Valmennuskeskuksen hakulomakkeella, joka löytyy Uimaliiton Valmennuskeskus nettisivuilta. Hakuaika vuosittain on helmi-huhtikuun aikana.

Vinkkejä opiskelumahdollisuuksiin?

Jos liikunta-ala ei ole oma juttu, on myös mahdollista hakea joustavasti opiskelemaan jotain muuta ammatillista perustutkintoa Urhean ympäristöön. Perho Liiketalousopistossa on liiketoiminnan tutkinto, johon voi hakea ja tulla valituksi ympäri vuoden ns. jatkuvassa haussa, jos on suorittanut lukion tai jo yhden ammatillisen tutkinnon (tai aloittanut tutkintoa muualla). Lisäksi Stadin ammattiopistossa ja Omniassa on jatkuvan haun tutkintoja eri aloilta, joihin hakeutuminen on joustavaa ja joissa opiskelu voidaan räätälöidä toteutettavaksi urheilun ehdoilla. Urhean kaksoisura-asiantuntijat Juha Dahlström sekä Tuuli Merikoski auttavat näissä asioissa. Kaksoisura-asiantuntijoiden yhteystiedot löytyvät täältä

Lisätietoa saa uintiurheilun kehityspäälliköltä Juha Turuselta juha.turunen@uimaliitto.fi tai p. 040 5427 566.