Vesipallomaajoukkueille on tehty Next6 -kehittämisohjelma

Vesipallon U15, U17, U19, miesten ja naisten maajoukkueille on valmisteltu pitkän tähtäimen kehittämissuunnitelma, Next6 -ohjelma. Kehittämissuunnitelma on jatkoa vuonna 2020 käynnistetyneelle FUTURE5 -ohjelmalle. FUTURE5 -ohjelman tavoitteena oli luoda vakaata pohjaa Suomen vesipallon maajoukkuetoiminnalle eri ikäryhmissä, sekä luoda pysyvyyttä trendiin jossa pelaajat lopettavat sen jälkeen kun U17 -maajoukkuetoiminta päättyy. FUTURE5 -ohjelman aikana U19 -ikäisten sekä miesten ja naisten maajoukkue kävivät EM-karsinnoissa.

Tuoreen Next6 -ohjelman aikana on tarkoitus lisätä seurojen nuorten vesipalloilijoiden määrää sekä vakiinnuttaa vesipallon maajoukkuetoimintaan vesipallotoiminnan sykli, joka vaihtuu kahden vuoden välein. Tavoitteena on parantaa Suomen sijoitusta vesipallomaana muiden joukossa. Tavoitteeseen päästään määrätietoisella kehittämisellä ja laadukkaalla valmennuksella. Ensimmäisinä toimina vesipallon miesten ja naisten maajoukkueiden edustajat osallistuvat SUEK:in antidopingkoulutukseen 24.11.

Next6 -ohjelma esitellään vesipalloseuroille Turussa miesten Suomen cupin finaalien yhteydessä 16.12.2023. Tarkempi aikataulu ja ajankohta julkaistaan lähempänä tapahtuman sivuilla ja kutsut seuroille lähetetään erikseen. Ohjelmasta pääsee keskustelemaan maajoukkuevalmentajien ja Uimaliiton edustajien kanssa niin paikan päällä kuin virtuaalisestikin.

Next6 -kehittämisohjelma tähtää vuoteen 2029 ja se käynnistyy vuonna 2023.