Vesipallon Masters-kuulumisia maailmalta kesällä 2019

10.7.2019

Deutsche Wasserball Meister 2019, Hamburg

Hampurissa pelattiin 5.7.–7.7. vesipallon Saksan Masters -mestaruuskilpailut. Kyseessä oli 24. kerta, kun mestaruuksista taisteltiin eri ikäryhmissä. Mestaruusturnaus järjestetään vuorovuosin Hampurissa ja Düsseldorfissa – nyt siis Hampurissa. Pelipaikkana oli uintiseura Poseidonin upea uintistadion, jossa on kaksi 50 metrin ulkoallasta ja muutenkin hyvät puitteet urheilulle. Ainoastaan sauna puuttui, jota olisi kyllä tarvittu, sillä sääolosuhteet olivat Hampurille niin tyypilliset: tuulta ja aika ajoin sadetta.

Sääolosuhteet eivät silti häirinneet itse kisatapahtumaa – eikä hyvää tunnelmaa. Kolmen päivän aikana kisailtiin kahdessa altaassa yhteensä 59 ottelua. Saksan Masters-mestaruuksista taisteltiin miesten ikäryhmissä 30+, 35+, 40+, 45+, 50+, 55+, 60+, 65+ ja 70+.  Lisäksi ratkottiin myös naisten Masters-mestaruus.

Paikalle oli kokoontunut koko Saksan vesipallon Masters -pelaajien kerma. Tunnelma oli hyvin lämminhenkinen, niin kuin Masters -turnauksissa yleensä, sillä me Masters-vesipalloilijat olemme yhtä suurta perhettä. Altaassa taisteltiin täysillä, mutta ei ryppyotsaisen tosikkoina. Toisten suorituksia kannustettiin, ja pelejä seurattiin innolla. Pelien jälkeen nautittiin yhdessä yksi (tai kaksi) olut ja urheilijoiden äitien tekemiä leivonnaisia/leipiä sekä saksalaiseen tapaan syötiin bratwurstia. Turnaus oli tapahtumana hieno, ja oli kerrassaan upeaa tavata vanhoja ja uusia vesiveljiä niin Saksasta kuin myös jonkin verran muista maista.

Vaikka kyseessä on Saksan sisäinen mestaruuskilpailu, oli mukana tosiaan myös muutama ulkomaalainen vahvistus. Suomesta meitä oli kaksi pelaajaa: Vesa Havia ja Kari-Juhani Lehtonen (allekirjoittanut). Vesalle tämä oli jo viides kerta ja minulle ensimmäinen. Me palasimme SV Blau Weiss Bochum 55+ -joukkueessa, joka voitti ikäryhmänsä Saksan mestaruuden. Tämä oli SV Blau Weiss Bochumin neljäs Masters-mestaruus – ja Vesan kolmas.

Vesa Havia ja Kari-Juhani Lehtonen

Pelit olivat tasaisia ja loppuun asti tiukkoja. 55+ -sarjassa joukkueita oli viisi ja mestaruus ratkaistiin yksinkertaisella sarjalla. Ensimmäisen pelin SV Blue Weiss Bochum hävisi WV Darmstadt 70:lle maalein 3–6. Alku oli Bochumilla hyvä, sillä me johdimme toisen erän jälkeen 3–1. Sitten ote jostain syystä kirposi. Toinen peli oli Water Polo Masters Duisburgia vastaan, jonka Bochum voitti maalein 4–3. Tämä oli arvokas voitto, sillä Duisburg on voittanut Saksan Masters-mestaruuden lukuisia kertoa. Se ei ole sinänsä mikään ihme, sillä joukkueessa pelaa useita entisiä Saksan maajoukkuepelaajia. Kolmas peli oli lauantaiaamuna ja vastassa oli Düssedorf SC 1898, jonka Bochum voitti maalien 7–6. Viimeinen, neljäs peli pelattiin myös lauantaina ja vastassa oli PSV Duisburg. Tämän ottelun voitti Bochum maalein 6–4. Turnauksen jälkeen SV Blau Weiss Bochum ja Water Polo Masters Duisburg olivat tasapisteissä. Mestaruuden ratkaisi keskinäinen ottelu, jonka Bochum oli siis voittanut.

Ensi vuonna otamme ehdottomasti Vesan kanssa taas osaa kyseiseen turnaukseen. Vesa 55+ sarjaan ja minä todennäköisesti 55+ ja 60+ sarjoihin. Lisäksi SV Blau Weiss Bochumin valmentaja kannusti meitä osallistumaan myös muihin turnauksiin joukkueen kanssa. Näitä turnauksia on ympäri Eurooppaa 4–6 kappaletta vuodessa.

Vesalla ja minulla on pitkä yhteinen vesipallohistoria. Me olemme vuosikymmenien aikana reissanneet yhdessä lukuisissa turnauksissa ja maissa. Yhteinen taival alkoi jo 70-luvulla Turun Uimareissa, jonka riveissä me voitimme mm. kuusi Suomen mestaruutta 80- ja 90 -luvuilla. Viimeisin SM-kulta Vesalle ja minulle tuli vuonna 2014, niin ikään Turun Uimareiden joukkueessa.

Pääpaino on ollut aktiiviuran jälkeen Masters-vesipallossa, joka alkoi vuonna 2004. Silloin 80-luvulla maajoukkueessa tutuiksi tulleet vesipallokaverit aloittivat Masters -vesipallon Suomessa. Ensimmäinen yhteinen turnaus oli Riccionen MM-kisat Italiassa. Sen jälkeen joukkue on pelannut vuorovuosin EM- ja MM-kisoja. Lisäksi olemme käyneet myös muissa turnauksissa, kuten Spanish Cupissa. Vesa ja minä olimme myös Team Europa 55+ joukkueen kanssa Uuden-Seelannin Aucklandissa World Masters Games -turnauksessa vuonna 2017.

Joka vuosi Suomesta ei lähde omaa Masters-joukkuetta EM- tai MM -altaille. Tämä johtuu pelaajien ikäeroista. Näin on myös tänä vuonna. Etelä-Korean Gwangjun Masters MM-kisoihin lähtevistä Vesa ja minä pelaamme Real Canoen 55+ joukkueessa. Antti Lehtonen, Tom Salminen ja Jorma Juusela puolestaan pelaavat Larrainan 60+ -joukkueessa. Molemmat joukkueet ovat espanjalaisia, mutta kummassakin on pelaajia eri Euroopan maista. Näihin peleihin ja matkaan palaan elokuussa turnauksen jälkeen.

Voittajajoukkue palkintoineen

Kiinnostaako sinua tulla mukaan vesipallon masters -toimintaan? Olethan yhteydessä Kari-Juhani Lehtoseen: kari@mainio.co