Uimaliiton suuntaviivat vesipallotoiminnalle syksy 2019

23.9.2019

1. Sarjamääräykset ja sarjojen toteutuminen 2020
  • Sarjojen käynnistäminen siirrettiin vuoden 2020-alkuun. Tavoite on, että katsotaan vuosi 2020, miten sarjat toimivat ja tehdään muutoksia tarpeen vaatiessa. Muutosesitykset Tualle.
  • M ja N, A ja B vain SM-sarjaa.  IKM-sarjat, C- ja D, E-sarjat eri muotoisena, jotta saadaan uusia pelaajia.
  1. Keskusteltiin miten saadaan uusia tuomareita
  • Tuomareita on tällä hetkellä liian vähän.
  • Jokaisen joukkueen on tuotava yksi tuomari SM-sarjoihin. Sisältyy sarjamaksuihin ja toivotaan tästä tulevan toistuva käytäntö (SM-sarjat, N, M, A ja B.). Toimenpide lisää seuroille painetta kouluttaa tuomareita.
  1. Superfinaali,  SM-sarjan päätös
  • Tarkoitus järjestää superfinaali -tyyppisiä viikonloppuja keväällä. Superfinaali viikonloppua selvitetään.
  1. Rantavesipallolta poistetaan SM-status
  2. Vesipallon koulutukset
  • Tulevaisuudessa vesipallon koulutusmateriaaleja tulee tuottaa verkkoon ja laajentaa koulutuksen syvyyttä koskemaan vasta aloittelevia ohjaajia ja valmentajia. Vesipallon Starttikurssi-tyyppisesti.
  • Perustetaan koulutuksen työryhmä, joka pohtii Uimaliiton koulutuspäällikön kanssa tulevaisuuden koulutusuudistusta, sisältöjä ja aikatauluja. Koulutusuudistus otetaan käyttöön talvella 2020.
  1. Maajoukkuetoiminta
  • Ensi vuoden sarjakauden jälkeen pohditaan, onko mahdollisuuksia kehittää maajoukkuetoimintaa U 15 ja U 17 lisäksi. Tämä riippuu seurojen määristä sarjoissa ja pelaajalisenssien määristä.
    1. Seurat voivat osallistua kansainvälisiin turnauksiin, toiminta ei ole liittojohtoista maajoukkuetoiminta
  • Faktaa ja tavoitteita vesipallon palaajamääristä:

Nykytila: kaudella 2018-19 vesipallolisenssejä ollut 434 hlöä joista miehiä 310 hlöä ja naisia 124 hlöä. Tavoite voisi olla vuoteen 2025 mennessä päästä 700 lisenssiin. Välitavoitteet: 2022 550 lisenssiä, 2024 650 lisenssiä.

Sarjoissa pelaavien lukumäärät ja tavoitteet 2025

U 19

U 19 tytöt

1. Seuratoiminta ja uudet ideat harrastajamäärien kasvattamiseksi
  • Kaveripäivät on ollut hyvä konsepti. Pelaajat voivat tuoda harjoituksiin kaverin, joka on kiinnostunut kokeilemaan vesipalloa.
  • Yliopistokaupungeissa tarvitaan laajaa tiedonjakamista.
  • Koulujen välinen yhteistyö
  • Espoon kaupungin kanssa yhteistyössä tarjotaan Cetuksen toimesta vesipallokokeilua OKM:n seuratuella 5.-6. luokkalaisille.
  • Porissa tarjotaan 7. luokkalaisille kerran viikossa vesipalloa.
  • Hyvät käytänteet jakoon.
  1. Torneopal ja lisenssijärjestelmä
  • Lisenssijärjestelmä on muuttunut. Suomisportissa näkyy lukittuna viime kauden seura. Jos henkilöllä on useampi laji, uinti saattaa olla ensimmäisenä. Lisenssi on kaikissa lajeissa sama, mutta vakuutusosan hinta on esimerkiksi vesipallossa suurempi kuin uinnissa.
  • Jotta seura saa tietoonsa mitkä lisenssit seurasta on maksettu, seuratasolla pitää rekisteröityä seurakäyttäjäksi. Ilmoitus Pasille, Jonille tai Katrille, jolloin tulee ohjeet rekisteröitymiseen. Tämän jälkeen Sportti-id toimitetaan takaisin.
  • Sarjoihin ilmoittautumiset tullaan hoitamaan Tempus -järjestelmän kautta. Jos pelaaja ei näy torneopalissa, on oltava yhteydessä sarjavastaavaan
  • Torneopalin mahdollinen seuraaja on selvityksessä. Tuomaritietoja ei syötetä Torneopaliin, vaan  ne syötetään Netvisoriin. Selvitetään voiko Torneopalin seuraaja ”keskustella” sport-in-the-boxin kanssa. Järjestelmästä halutaan mahdollisimman helppokäyttöinen, käyttäjäystävällinen ja luotettava. Käytännössä on kyse myös siitä, mitä ohjelmaa pelikello tukee. Jos jollakulla on tähän ideoita, pyydetään olemaan yhteydessä Pasi Saloseen.
  1. Nuorten PM-vesipalloturnaus Suomeen 2020
  • Pohjoismaiden Uimaliitto on määrännyt Suomen PM-turnauksen järjestäjäksi syksyllä 2020. (surveypal-anomukset turnauksen järjestämiselle 15.10.2020)

Lisätietoja: Ippe Natunen, sähköposti: ippe.natunen(at)uimaliitto.fi