Yläkoululeireillä koulun ja uinnin yhdistämisen helppous viehättää

#UUTINEN #UINTI 3.4.2024

Yläkoululeiritysten painopisteinä ovat koulu ja opiskelu, elämäntaidot sekä urheilullinen kehittyminen. Leirityksissä nuori pääsee kehittämään itseään intensiivisessä lajivalmennuksessa, oppimaan urheilijan elämänhallintaan liittyviä taitoja sekä opiskelemaan kouluaineita. Leirien aikana opiskellaan myös Olympiakomitean Kasva urheilijaksi -kurssi ohjatusti läpi.

Uinnin yläkoululeiritystä on järjestetty eri paikkakunnilla uinnissa jo useamman vuoden ajan ja viime syksystä 2023 alkaen leirityksestä tuli Uimaliittovetoista, jolloin muun muassa leirien toimintaa ja harjoittelua yhtenäistettiin. Toimintaa toteutetaan tulevaisuudessakin vahvassa yhteistyössä urheiluopistojen ja Olympiakomitean kanssa.

Uimarit ovat kokeneet uinnin ja opiskelujen yhdistäminen leireillä helpoksi ja nauttivat yhdessä treenaamisesta. Kovien treenivastusten kanssa yhteistreenien vetäminen sekä yhdessäolo mainitaan useaan kertaan palautetta kysyttäessä.

– On ollut todella hauskaa leirillä ja kivointa on ollut kaverit sekä, kun pystyn haastamaan itseäni kovissa sarjoissa samantasoisten kanssa. Luokassa on ollut rauhallista opiskella ja olen saanut hyvin keskittyä opintoihin, Järvenpään Uintiklubin Tara Hallia sanoo.

Halila on matkustanut jo useampaan kertaan Vuokattiin leirille. Enää yksin matkustaminen ei jännitä, vaan matkustusaika käytetään osittain hyödyksi.

– Ensimmäisiä kertoja yksinmatkustaminen jännitti, mutta ei enää. Olen tehnyt matkalla esimerkiksi koulujuttuja, Halila kertoo.

Kuopion Uimaseuran Anton Kahelin oli Halilan tapaan Vuokatissa yläkoululeirillä. Myös hänen puheissaan nousee esille kavereiden kanssa treenaaminen ja opiskelujen yhdistämisen helppous.

– Aamun uintien jälkeen ehtii hyvin opiskella ennen illan treenejä, ja minulle se on sopinut hyvin. Täällä on ollut monipuolisesti erilaisia treenejä ja kavereiden kanssa treenaaminen on ollut tosi kivaa.

Kuortaneen Urheiluopistolla leiriä vetänyt Sara Riska kertoo valmentajan näkökulmasta leirien tarjonnan olevan hieno mahdollisuus uimarille yhdistää urheilu ja yläkouluopinnot. Leireillä nuoret saavat elää niin sanotusti urheilijan arkea, jossa treenit, opiskelu ja lepo rytmittävät päivää.

– Viikon treeniohjelma on rakennettu monipuolisesti tukemaan urheilijan kotiharjoittelua sekä altaalla että kuivalla. Leirien suola on ehdottomasti kaverit ja uudet ystävyyssuhteet yli seurarajojen. Nauru raikaa ja porukassa on kiva tehdä hommia. Yhdessä vietetyt leiriviikot jäävät takuulla nuorten mieleen ja muistoihin, Riska toteaa.

Haku leirityksiin aukeaa pian

Haku leirityksiin tapahtuu yhdellä lomakkeella ja uimari saa esittää toiveensa leirityspaikasta. Kyselyssä kartoitetaan lisäksi uimarin harjoittelutaustaa sekä uinnillista tasoa. Henkilökohtaisten toiveiden lisäksi pyrimme saattamaan samantasoisia uimareita harjoittelemaan yhdessä. Luonnollisesti uimarit, jotka ovat olleet aikaisemmin leirityksessä, ovat ensisijaisia pääsemään samaan paikkaan. Hakuaika leireille on 9.4.–13.5.2024. Leiritykseen voi päästä vielä myöhemminkin, jos paikkakunnilla on tilaa.

Uinnin yläkoululeiritysten leirien paikkakunnat, ajankohdat ja hinnat löytyvät Uimaliiton sivuilta.

Linkin hakulomakkeeseen löydät tästä.

Lisätietoja:
Marjoona Teljo