#WeThe15-kampanja haluaa vammaisten henkilöiden äänen entistä paremmin kuuluviin

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 19.8.2021

Maailman väestöstä 15 prosenttia on henkilöitä, joilla on jokin vamma. Paralympialaisten alla käynnistyvä kampanja haluaa vammaisten henkilöiden äänen entistä paremmin kuuluviin.

Torstaina 19. elokuuta, viisi päivää ennen Tokion paralympialaisten alkua, käynnistyy Kansainvälisen Paralympiakomitean IPC:n koordinoima maailmanlaajuinen #WeThe15-kampanja.

Kampanja käynnistyy näyttävästi, kun ympäri maailmaa valaistaan kampanjan violetilla tunnusvärillä useita merkittäviä rakennuksia ja maamerkkejä ympäri maailmaa, Niagaran putouksista Rooman Colosseumiin. Suomessa valaistaan Paralympiakomitean ja VR Groupin yhteistyön myötä Helsingin satavuotiaan päärautatieaseman kellotorni torstaina 19.8. klo 21.00 alkaen. Myös Yleisradion Pasilan linkkitorni tullaan valaisemaan violetilla torstaista lähtien viikon ajan joka ilta.

#WeThe15-kampanjan tavoitteena on urheilun välityksellä tuoda esiin vammaisten henkilöiden yhteiskunnalliseen asemaan liittyviä kysymyksiä, puheenaiheita ja epäkohtia, tavoitteena tehdä maailmasta entistä yhdenvertaisempi paikka. Kampanjan nimessä oleva luku 15 viittaa laskennalliseen prosenttiosuuteen maailman väestöstä, jolla on jokin vamma. Se on noin 1,2 miljardia ihmistä, kampanjan ydinviestin mukaisesti aivan liian suuri joukko sivuutettavaksi yhteiskunnallisesta keskustelusta ja päätöksenteosta.

– Paraurheilun ja erityisesti paralympialaisten näkyvyys on ollut pitkään voimakkaassa kasvussa. On hienoa, että tätä näkyvyyttä pyritään WeThe15-kampanjan myötä entistä systemaattisemmin hyödyntämään vammaisten henkilöiden asioiden edistämiseksi niin urheilun ja liikunnan parissa kuin muillakin elämänalueilla. Paraurheilijana on helppoa seistä tämän kampanjan sanoman takana, sanoo Tokion paralympialaisiin valmistautuva ratakelaaja, vuoden 2012 paralympiakultamitalisti Toni Piispanen.

Vaikka #WeThe15-kampanja käynnistyy järjestöjen aloitteesta, tulee sen ytimessä olemaan nimensä mukaisesti vammaisten henkilöiden oman äänen voima. Ajatuksena on, että yksin puhuessasi äänesi kuuluu vain lähellä oleville, 15 prosenttia voi puhutella koko kansakuntaa. Kampanja ei rajoitu ajallisesti pelkästään Tokion paralympialaisiin, vaan se on suunniteltu monivuotiseksi. Tavoitteena on, että ajan myötä #WeThe15-tunnisteesta tulee yleinen, maailmanlaajuisesti käytettävä tunnus silloin, kun puhutaan vammaisten henkilöiden oikeuksista ja yhteiskunnallisesta asemasta.

Helsingin päärautatieaseman kellotorni valaistaan torstai-iltana #WeThe15-kampanjan violetilla tunnusvärillä. VR Groupille päätös lähteä mukaan #WeThe15-kampanjan lanseeraukseen oli helppo ja yhtiön arvojen mukainen.

– Olemme yhteisellä matkalla edistämässä tärkeää teemaa. Yhdenvertaisuus ja monimuotoisuus linkittyvät yhtiömme vastuullisuustyöhön, jota ohjaavat YK:n kestävän kehityksen tavoitteet, kuten tavoite eriarvoisuuden vähentämisestä. Juna on jokaista varten. Junalla myös erityisryhmät voivat kulkea mukavasti, ilmastoystävällisesti ja turvallisesti, korostaa VR Groupin laki- ja vastuullisuusasioista vastaava johtaja Taru Uotila.