Uintiurheilun parhaat 2021

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 13.5.2022

Viime vuoden kovimpana saavutuksena voidaan pitää Matti Mattssonin upeaa uintia olympiapronssille. Kuva: Janina Pitkänen

Vuosi 2021 oli uintiurheilun osalta yksi kovimmista vuosista, kun urheilijat saavuttivat kansainvälistä menestystä kilpailualtaissa. Vuoden kovimpana saavutuksena voidaan pitää Matti Mattssonin upeaa uintia olympiapronssille 200 metrin rintauinnissa Tokion olympialaisissa. Mattsson valittiin myös täysin oikeutetusti Vuoden urheilijaksi Urheilugaalassa.

Uimaliitto on valinnut jokaisesta uintiurheilulajista vuoden parhaat.

Uinnissa Vuoden uintiurheilijan valinta meni odotetusti Porin Uimaseuran Matti Mattssonille. Mattsson sai myös vuoden uimarin tittelin. Samaa seuraa edustava Mattssonin valmentaja Eetu Karvonen valittiin vuoden uintiurheilu- ja uintivalmentajaksi.

Vuoden vammaisuimarin valinta suuntasi Rovaniemelle, kun sen sai Swimming Club Rovaniemen Antti Latikka, sekä vammaisuintivalmentajaksi Jukka Shemeikka.

Uimahypyissä nuorten hyppääjien vahva nousu kansainväliselle tasolle jatkui nuorten MM- sekä EM-kilpailuissa saavutetun menestyksen myötä. Tiiroja edustava Juho Junttila valittiin vuoden uimahyppääjäksi sekä saman seuran Satu Uusitalo vuoden uimahyppyvalmentajaksi.

Vantaan Pyörteen Pinja Kekki on vuoden taitouimari sekä saman seuran Ulla Lucenius on vuoden taitouintivalmentaja.

Vuoden vesipalloilijaksi valittiin Nikalas Koskela Cetus Espoosta ja vuoden vesipallovalmentaja on saman seuran Nemanja Stevanovic.

Kuopion Uimaseuraa edustava Ulla Hurula valittiin vuoden Masters-urheilijaksi.

Uimaliitto onnittelee jokaista valittua!