Uinnista valmistui mentoreita

#UUTINEN #UINTI 1.4.2021

Suomen Valmentajat, Suomen Uintivalmentajat ry ja Suomen Uimaliitto ry järjestivät yhdessä Mentorikoulutuksen, joka saatiin päätökseen 16.3.2021. Koulutuksen kokonaiskesto oli kaksikymmentä tuntia ja se suoritettiin neljässä osassa. Koronapandemian vuoksi Mentorikoulutuksessa siirryttiin etäopetukseen yhden lähiopetusjakson jälkeen. Lisäksi koulutukseen osallistuneet suorittivat koulutuspäivien välissä välitehtäviä. Mentorikoulutuksen kouluttajana toimi Satu Kaski [PsT, urheilupsykologi (sert.), kouluttaja psykoterapeutti (VET)].

Koulutuksen suoritti kymmenen henkilöä, jotka toimivat erilaisissa tehtävissä mm. valmentajina, valmennusvastaavina ja junioripäälliköinä uinnin parissa. Koulutuksen käyneenä he voivat järjestää seurassaan, toiminta-alueellaan tai lajissaan valmentajien työtä tukevaa mentoriryhmätoimintaa Suomen Valmentajien kouluttamana mentorina.

Koulutuksen käynyt Mäkelänrinteen urheilulukion uinnin vastuuvalmentajana toimiva Mika Piiroinen oli tyytyväinen koulutuksen antiin. Päällimmäisenä Piiroisen mieleen jäi erilaisten työkalujen oppiminen mentorointiin ja se, että pääsi kokemaan itse mentoroitavana olemisen. Piiroinen toteaa sen olevan äärettömän voimauttavaa.

– Pidin tosi paljon koulutuksesta. Koulutus lykkääntyi koronan takia, mutta lopulta saatiin se pakettiin kohtuu lyhyessä ajassa. Monelle tuli varmasti yllätyksenä, kuinka hyvin etäkoulutus toimi.

Piiroiselta kehuja saa Suomen Valmentajien valmentajakoulutuksen asiantuntija Eero Simojoki, jonka ansiosta Mentorikoulutus pystyttiin järjestämään kätevästi Zoom-videotapaamispalvelun avulla.

– Eero toimi siinä hienosti teknisenä tukena, jakoi meitä Zoomissa ryhmiin ja opasti toiminnoissa. Koulutuksen ansiosta tuli itsellekin tämä Zoom tutuksi.

Piiroinen aikoo koulutuksen käyneenä hyödyntää oppejaan mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi nuorten valmentajien tukemiseen.

– Kun on ikää ja kilometrejä mittarissa, niin olisi kiva jatkaa prosessia nuorten valmentajien kanssa. Iso osa valmentajuutta on se, että oltaisiin tukemassa nuorempia kollegoita ja viemässä osaamista sitä kautta eteenpäin.

Toiveena Piiroisella on, että Uimaliitto hyödyntäisi nyt Mentorikoulutuksen käyneitä henkilöitä yhtenä keinona lisätä uintivalmentajien osaamista.

– Koulutuksen myötä on selkeästi massaa, minkä varaan pystytään lähteä rakentamaan. Tämä on sellainen asia mikä pitää ehdottomasti hyödyntää. Jos saadaan se vietyä käytäntöön, niin olisi tosi kova juttu.

Uimaliiton koulutuspäällikkö Joni Toivola on tyytyväinen kokonaisuuteen. Koronan aiheuttamista haasteista huolimatta koulutus saatiin vietyä onnistuneesti maaliin. Toivola antaa kiitosta myös hyvin sujuneelle yhteistyölle Suomen Valmentajien, Suomen Uintivalmentajat ry:n ja Suomen Uimaliitto ry:n kesken.

– Koulutus sujui tosi hyvin. Korona toi hieman haasteita ja jouduttiin tekemään muutaman kerran siirtoja koulutuspäivien osalta. Palaute, jonka olemme tänne liittoon saaneet koulutukseen osallistuneilta, on ollut erittäin positiivista. Se kertoo siitä, että olemme onnistuneet. Kouluttaja Satu Kaski on myös saanut loistavaa palautetta.

Toivolan mukaan seuraavaksi on tarkoitus kartoittaa toimenpiteitä Mentorikoulutuksen käyneiden kanssa.

– Meillä on Uimaliitossa selkeä visio siitä, että Mentorikoulutuksen käyneitä hyödynnetään jatkossa. Konkreettisena toimena aluksi on esitellä kevään Valmentajaverkostossa Mentorikoulutus ja kertoa jatkostepeistä.

Teksti: Suomen Valmentajat