Uimaliitto tehostaa viestintäänsä

#UUTINEN 6.5.2020

Suomen Uimaliitto tekee sisäisiä muutoksia organisaatiossaan tavoitteenaan tehostaa ja monipuolistaa viestintäänsä. Jatkossa viestinnän ytimen muodostaa yhdessä tiedottaja Jussi Salmisen kanssa myynnistä ja markkinoinnista vastaava Jari Lamminaho. Viestintätiimissä mukana on myös toiminnanjohtaja Sanna Airaksinen, joka tuo kokonaisuuteen pitkäaikaista järjestökokemustaan ja isomman kuvan näkökulmia. Sisältöjä tullaan jatkossa monipuolistamaan, ja säännöllisesti toistuvat nettisivujen ja sosiaalisen median uudet sisällöt aloittavat touko-kesäkuun aikana.

– Liitto laatii parhaillaan yhdessä jäsenseurojensa kanssa uutta strategiaa ja se tulee vaatimaan meiltä nykyaikaista ja monipuolista viestintää. Jussi Salmisen pitkä kokemus liiton tiedottajana täydentyy Lamminahon kaupallisen puolen osaamisella. Jatkossa myös lisäämme mahdollisuuksien mukaan henkilöstöresursseja kaupallisen puolen toimintaan ja markkinointiviestintään. Lamminaho ottaa viestintätiimin strategisen vetovastuun markkinointi- ja viestintäjohtajana, Uimaliiton toiminnanjohtaja Sanna Airaksinen kertoo.

– Odotan innolla uutta strategiaamme, joka luo vahvan pohjan myös viestinnällemme tulevina vuosina. Strategian toimivuus mitataan tietysti lopulta sillä, miten se siirtyy arkityöhön. Se, millaista mielikuvaa ja näkyvyyttä suomalaiselle uintiurheilulle jatkossa saamme ja ansaitsemme, on koko yhteisön yhteisestä tekemisestä kiinni. Meillä on viestintätiimissä nyt erittäin vahva kokonaisuus uintiurheiluosaamista, järjestötaustaa ja myynti- sekä markkinointiosaamista, Lamminaho hahmottelee.

Hyvin poikkeuksellinen kevät on tuonut Uimaliiton toimintaan haasteiden lisäksi myös mahdollisuuksia. Kisakauden peruuntumisen vuoksi vapautuneen ajan uusi viestintätiimi käyttää tulevan suunnitteluun ja toiminnan raamien luomiseen.

– Onnistumme ja menestymme viestinnässämme suunnitelmallisuuden, järjestelmällisyyden, uteliaisuuden ja rohkeuden kautta. Pohjaamme jatkossa viestintästrategian luonnollisesti liiton tulevasta kokonaisstrategiasta. Kuten tiedetään sisältötulva on ihmisten arjessa nykypäivänä valtava. Siksi meidän pitää olla ennakkoluulottomia ja uskaltaa tehdä myös eri tavalla kuin aiemmin, Lamminaho kuvaa tulevaa.

Uusina sisältöinä Kysy urheilijalta ja Pinnalla

Touko-kesäkuun aikana Uimaliiton kanavissa alkaa kaksi uutta sisältökokonaisuutta – Kysy urheilijalta ja Pinnalla. Molemmissa keskeisenä tekijänä on sisällön yksilövetoisuus, nopea luettavuus ja ketterä muokattavuus eri kanaviin.

– Ihan keskeisenä teemana meillä on tulevaisuudessa urheilijoiden nostaminen keskiöön. Etenkin yksilölajeissa lajin näkyvyys on tämän päivän yksilövetoisessa some-maailmassa kiinni paljon siitä, miten yksilöt näkyvät. Haluamme lajiliittona olla edesauttamassa huippuyksilöidemme näkyvyyttä, Lamminaho taustoittaa.

– Kysy urheilijalta on kuukausittain toistuva kysymys-vastaus tyylillä tehty juttu, jossa uintiurheilua seuraavat fanit pääsevät esittämään kysymyksiä idoleiltaan. Ensimmäinen Kysy urheilijalta julkaistaan kesäkuussa ja fanit pääset toukokuun aikana äänestämään, kuka on ensimmäinen urheilija, jolta kysymyksiä esitetään, Lamminaho jatkaa.

Pinnalla tuo puolestaan esiin erilaisia ilmiöitä ja näkökulmia uintiurheilun taustoista ja lajien toimijoilta.

– Pinnalla on tarkoitus julkaista niin ikään kysymys-vastaus periaatteella joka maanantai. Tarkoitus on tuoda ilmiöitä ja ihmisiä esiin kulissien takaa. Tämä mahdollistaa myös Uimaliiton eri toimintojen avaamisen yleisölle. Teemme omasta toiminnastamme läpinäkyvämpää, kun esimerkiksi kilpailu- tai koulutuspäällikkö avaa oman toimenkuvansa ajankohtaisia asioita, markkinointi- ja viestintäjohtaja päättää.

Seuraa Uimaliiton somekanavia:

Facebook: @Uimaliitto