Uimahyppyjen SM-kilpailut hypätään ensi viikolla Mäkelänrinteessä!

#UUTINEN #UIMAHYPYT 4.5.2023

Juho Junttila Rooman EM-kisoissa 2022. Kuva: Deep Blue Media

Uimahyppyjen SM-kilpailut järjestetään 12.–14. toukokuuta Mäkelänrinteen Uintikeskuksessa Helsingissä. Uimaliitto järjestää SM-kilpailut yhteistyössä Uimahyppyseura Tiirojen kanssa.

SM-kisoissa hypätään naisissa ja miehissä yksilölajeina 1 ja 3 metrin ponnahduslauta sekä kerrokset, joissa käytössä on 5, 7,5 ja 10 metriä. Parihypyissä naisissa ja miehissä hypätään 3 metriä ja kerrokset. Ohjelmassa mukana on myös sekasynkro, jossa hypätään kolme metriä sekä kerrokset.

Kilpailuihin ilmoittautuneet näet täältä.

SM-kisat toimivat näyttökilpailuna European Games -kisoihin, MM-kisoihin, Universiadeihin sekä ensi vuoden Dohan MM-kisoihin. Uimahyppyjen tapahtumakalenterin löydät täältä.

Yleisö on tervetullut seuraamaan uimahyppyjen SM-kilpailuja. Kilpailut alkavat perjantaina kello 14 ja lauantaina sekä sunnuntaina kello 10. Tutustu viikonlopun aikatauluihin tästä linkistä.

Nuorten olympiavalmentaja Salla Sofievan mukaan kilpailujen taso tulee olemaan vaihteleva, koska mukana on urheilijoita aikuisten EM-kärjestä kansallisen tason uimahyppääjiin. Kisojen ikäjakauma on 13–32 vuotta, mikä haastaa myös tuomarointia.

– Viime vuoden Suomen mestarit ovat kaikki mukana. Miesten osallistujalistoista löytyy ilahduttavasti useampia uusia aikuisten SM-kisaajia. Junioreja ajatellen SM-kisat osuvat hankalaan kohtaan keskelle kolmen viikon näyttökisaputkea. Siksi osallistujia on varmasti monessa lajissa vähemmän kuin muutoin olisi, Sofieva kertoo ja jatkaa:

– SM-kisa on kuitenkin nimenomaan B- ja A-junioreja ajatellen tärkeä tsekkaus siihen, missä ollaan menossa eri hyppysuuntien kehittelyn suhteen. Osa pystyy myös tavoittelemaan aikuisten arvokisatasoa jo juniorivuosina. Aikuisten sarjassa kilpailemista on hyvä alkaa harjoitella ajoissa, Sofieva sanoo.

Hyppääjät odottavin fiiliksin kohti SM-kisoja

Viime vuonna loistavasti nuorten EM-pronssille hypännyt Eerika Revon alkuvuosi on lähtenyt hyvin käyntiin. Repo on hypännyt jo kolmelta metriltä nuoren EM-rajat ja metriltä puuttuu vain yksi raja. Tiiroja edustava Repo on palannut alkuvuodesta pitkän tauon jälkeen kolmelle metrille ja on saanut sitä paljon lisää motivaatiota.

– Lähden hyvillä fiiliksillä kisoihin. Tänään käynnistynyt Bergen Open starttasi kolmen viikon kisaputken ja se näyttää missä kunnossa ollaan näin loppukeväästä. Lähden hakemaan SM-kisoista tasaisia sarjoja ja ennen kaikkea hyvää kisafiilistä, Repo kertoo.

A-maajoukkueeseen kuuluva Juho Junttilan kausi on harjoittelupainotteinen. Myös Tiiroja edustava Junttila on keskittynyt tämän kauden aikana tekniikan kehittämiseen ja uusien hyppyjen harjoitteluun.

– Alkuvuoden kansainvälisistä kilpailuista jäi hyvä fiilis ja tavoitteena on samankaltainen tulostaso, vaikka SM-kisoihin en ehdikään herkistellä, Junttila avaa.

Lukas Lundmarkin alkuvuosi on sujunut hieman alavireisesti. Kansainvälisistä kisoista on kuitenkin saatu paljon kokemuksia ja onnistumisia sekä tärkeitä oppeja. Tiiroja edustava hyppääjä suuntaa positiivisilla fiiliksillä SM-kisoihin.

– Aikuisten kisat ovat kivat, koska tehdään vähemmän hyppyjä ja tässä vaiheessa tuloksilla ei ole vielä niin väliä. Ainoa tavoite kisoissa on pitää hauskaa ja olla rohkea hypyissä. Tietysti haluan välttää turhia virheitä, Lundmark toteaa.

Uimahyppyjen SM-kisoja seurataan Uimaliiton kanavissa
Twitter I Facebook I Instagram