Uimahallien harrastustoiminnan jatkamiseen löydettävä ratkaisuja

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 12.1.2021

Suomen Uimaliitto haluaa muistuttaa kaupunkeja ja kuntia harrastustoiminnan merkityksestä ihmisten hyvinvoinnille. Tästä syystä vetoamme, että koronarajoitusten puitteissa löydettäisiin ratkaisuja, jotka mahdollistaisivat uintiharrastus- ja uimataitotoiminnan jatkumisen uimahalleissa seuravetoisesti esim. pienryhmissä.

Uimaseurat läpi Suomen ovat koko korona-ajan toimineet hyvin vastuullisesti sekä ryhmätoiminnan että tapahtumien osalta. Ne ovat noudattaneet kulloinkin voimassa olevia valtakunnallisia ja alueellisia määräyksiä ja tehneet tiivistä yhteistyötä eri viranomaisten kanssa. Arkiharjoittelun ja ryhmätoimintojen lisäksi Suomessa on järjestetty kesäkuun 2020 jälkeen uinti-, uimahyppy- ja taitouintikilpailuja sekä vesipallo-otteluita, yhteensä noin 200 yksittäistä tapahtumaa. Tapahtumissa on ollut yhteensä yli 17 000 osallistujaa. Tapahtumat on pystytty järjestämään turvallisesti ja vastuullisesti, sillä seurat ovat noudattaneet tarkasti ja menestyksekkäästi voimassa olevia rajoitus- ja turvamääräyksiä. Lisäksi seurat ovat järjestäneet monipuolisesti sekä aikuisille että lapsille ja nuorille vaihtoehtoista harrastustoimintaa, mikäli alueen uimahalliin ei ole päästy.

Uimaliitossa tiedostetaan, että koronavirustilanteen hillitsemiseksi on tehtävä monia erilaisia toimia. Uimaliitto on sitoutunut tähän työhön ja seuraa viranomaisten ohjeistuksia ja suosituksia toiminnassaan. Vetoamme kuitenkin löytämään ratkaisuja, jotta harrastustoiminta uimahalleissa jatkuu myös korona-aikana yleisen hyvinvoinnin ylläpitämiseksi.

Uimaliitolla on lähes 140 jäsenseuraa, jotka liikuttavat vuositasolla reilut 100 000 henkilöä, joista noin 80 000 lapsia ja nuoria. Tavoitteenamme on uimataidon ja liikunnallisen elämäntavan edistäminen yhdessä jäsenseurojemme kanssa kaikissa olosuhteissa.

Suomen Uimaliitto ry

Sanna Airaksinen