Tulevana viikoloppuna pelataan vesipallon pohjoismaiden mestaruudesta - seurat tukevat vahvasti pelaajien valmistautumista

#UUTINEN 21.11.2022

U-17-maajoukkue. Ylärivissä valmentajat Kim Jernmark ja Kim Johnsson. Keskellä (vas.) Alex Nyman, Elmo Lecklin, Elias Evgrafov, Leo Heinola, Eeli Mäkelä, Roni Lehikoinen, Einojuhani Nurmi. Alarivissä (vas.): Vikke Tarkkio, Iivari Mäki, Aapo Saarela, Luka Kääminen, Niko Tihvonen. Kuvasta puuttuvat Valtteri Rautjoki ja Niklas Alanko. Niko Tihvonen joutuu huilaamaan turnauksesta hartiaseudun vamman vuoksi.

Vesipallon U15- ja U17-maajoukkueet pelaavat tulevana viikonloppuna PM-turnauksen Liettuan Alytuksessa.

Turnauksen ottelut pelataan kahdessa lohkossa U15-joukkueen osalta. A-lohkossa pelaavat Viro, Suomi, Ruotsi ja B-lohkossa Tanska, Latvia ja Liettua. U17-joukkue pelaa yhdessä lohkossa, jossa on mukana Tanska, Suomi, Liettua, Ruotsi ja Latvia. Joukkueet ovat valmistautuneet turnaukseen elokuusta lähtien, mutta valmentajat ovat seuranneet pelaajien kehittymistä jo kevätkaudella.

Elokuussa pidettyjen maajoukkueiden try-out-karsintojen jälkeen on joukkueilla ollut kahden leirin verran aikaa valmistautua turnaukseen. U15-joukkueen päävalmentaja Jan Tarkkio on terveyshaasteista huolimatta tyytyväinen pelaajien valmistautumiseen.

“Nyt suurin osa on kuluvan viikon aikana sairastanut kovan flunssan, toivottavasti keritään toipumaan ennen kauden päätapahtumaa. Joukkueeseen valitut ovat hyvällä asenteella ja tekeminen näyttää maistuvan. Näin pienellä valmistumisella suurin kiitos pelaajien tekemisestä kuuluukin seuravalmentajille", sanoo Tarkkio.

U17-joukkueen päävalmentaja Kim Johnsson näkee tiiviin pelirytmin sopivan vanhemman ikäluokan pelaajille kovan turnauksen alla.

"Tänä vuonna on hyvä, että SM-sarjat ovat jo käynnissä, joten meidän U17-pelaajat saavat omien harjoitusten lisäksi pelejä omissa sarjoissaan. Moni pelaaja pelaa myös miesten SM-sarjaa, joten pelejä pojilla on alla. Valmistavilla leireillä ollaankin hiottu sitä ns. ”meidän juttua” jolla lähdetään saalistamaan PM-kultaa", toteaa Johnsson.

Nuorten maajoukkueiden valmistautuminen onkin seuravalmentajien ja maajoukkuevalmentajien yhteisen työskentelyn tulos. Kaikki tärkeä kunnon ja taitojen rakennustyö tehdään seuroissa, ja maajoukkuevalmentajille jää joukkueen tiimiksi rakentaminen ja toimivan strategian valinta.  Aikaisempina vuosina on ollut mukana sekä huonoa tuuria, että valmistautumisen puutetta.

“Jäätiin viimevuonna niukasti ulos mitaleilta ja sitähän nyt lähdetään ottamaan. Jokainen pelaaja tarvitaan iskukykyisenä mukaan. Lähdetään pelaamaan peli kerrallaan. Ensimmäisenä vastassa on aina paha Ruotsi. Siitä saadaankin hyvä päänahka turnauksen alkuun. Viro lohkostamme seuraavana vastassa ja siinä pelissä sitten saadaan hiottua viimeiset kuviot kuntoon ennen sijoitusmatseja,” summaa Tarkkio.

Joukkueen tavoitteena on saada turnauksesta mitali. Johnssonin U17-tiimi tavoittelee niin ikään menestystä: jopa kultamitaleita.

”Viime vuoden PM-Kisoissa jäi sen verran hampaankoloon, kun jäimme maalin päähän finaalipaikasta, että tänä vuonna korjaamme tilanteen. Meillä on liikkeellä Suomen paras U17-ikäisten ryhmä ja uskon, että tällä joukkueella pääsemme pitkälle.”

Joukkueet matkustavat paikan päälle Liettuaan jo torstaina, jossa on viimeiset harjoitukset pelaajille.

Tapahtumasivu

Joukkueiden otteluohjelmat

Suomen U17-maajoukkue
Perjantai klo 10.00 Tanska - Suomiklo 18.45 Suomi - Ruotsi
Lauantai klo 14.00 Suomi - Latviaklo 19.15 Liettua - Suomi
Sunnuntai klo 12.45 pronssipeli ja klo 14.00 finaali

Suomen U15-maajoukkue
Perjantai klo 12.30 Ruotsi - Suomi
Lauantai klo 12.45 Suomi - Eesti klo 16.45 semifinaali B1 vs A2 klo 18.00 semifinaali A1 vs B2
Sunnuntai klo 9.00 sijoitukset 5-6 klo 10.15 Pronssiottelu B1/A2 häviäjä vs Ai/B2 häviäjä klo 11.30 Pronssiottelu B1/A2 voittaja vs Ai/B2 voittaja

Joukkueiden kokoonpanot

13. Niilo Korpela

Valmentajat
Jan Tarkkio ja Dan Lampinen

Joukkueiden tuomarina toimii Oskari Ollila.