Terveisiä Australiasta

#TARINA #TAITOUINTI 7.1.2020

Hei!
Olen Sofia Read, 14-vuotias taitouimari. Perheeni muutti viime kesänä Australiaan, Perthin kaupunkiin. Ajatuksena olisi olla täällä Australiassa vain kaksi vuotta, mutta jos mieli muuttuu, saatamme olla pidempäänkin.

Saapuessani Australiaan kausi oli juuri alkamassa, joten aloitin treenaamisen täällä melkein heti saapumisen jälkeen. Täällä kausi aloitetaan “pre-seasonilla". Se tarkoittaa sitä, että teemme vain kuvioita ja lihaskuntoa noin kolme viikkoa. Tämän jälkeen aloimme tehdä ohjelmaa, jossa minun piti opetella uudet koreografiat, uudella musiikilla tosi nopeasti. Se oli hieman haastavaa, mutta joukkuetoverit auttoivat siinä paljon. Joukkueeseen oli helppo tutustua, koska osaan englantia sujuvasti ja puhunkin sitä perheeni kanssa joka päivä. Tästä syystä kouluunkin oli helpompi sopeutua, vaikka pitikin aloittaa lukuvuosi puolesta välistä.

Sofia kolmas vasemmalta

Tällä hetkellä treenaan ulkoaltaassa kuusi kertaa viikossa, josta kaksi kertaa on “high performance” treenejä. High performance treenissä harjoitellaan kaikkia kuvioita ja ag15 maajoukkueohjelmaa, jotta meidän ei tarvitse käyttää maajoukkueleirien treeniaikaa ohjelman harjoitteluun. Maajoukkueen karsinnat ovat pääkisojen jälkeen. Tänä vuonna pääkisat järjestetään huhtikuun alussa täällä Perthissä.
Muissa kolmessa treeneissä harjoittelemme ahkerasti seuran ohjelmaa, jossa pyrimme parantamaan meidän joukkuetta, jotta pääsisimme palkintopallille pääkisoissamme. Harjoittelen lisäksi soloa kerran viikossa. Minulla on espanjalainen valmentaja, joka valmentaa minua joukkue- ja solo-ohjelmassa.

Meidän joukkuetreeneissä aloitetaan 2h15min allasharjoittelulla ja sen jälkeen meillä on tunnin kuivaharjoittelu. Treenit ovat täällä vähän lyhyemmät kuin Suomessa, mutta aika ei yleensä jää vähiin. Altaassa uidaan noin 30min verryttely, johon sisältyy paljon tekniikkaa. Sen jälkeen saatamme vielä jatkaa hetken tekniikkaa ja sitten alamme tekemään koreografiaa. Kuivilla tehdään pääosin vain lihaskuntoa. Suomessa kuivattiin ohjelmaa aika usein, mutta täällä siihen ei kiinnitetä paljoa huomiota. Täällä kuivataan eri tavalla kuin Suomessa, joten minun on vähän hankalampi kuivata ohjelmaa muiden kanssa.

Tähän mennessä täällä on ollut tosi hauskaa ja olen jo huomannut paljon kehitystä. Olen todella tyytyväinen joukkueeseeni ja valmentajaani.

Hyvää uutta vuotta!

Sofia