Taitouinnin nuorten ja aikuisten SM-kilpailut lähestyvät

#UUTINEN #TAITOUINTI 5.6.2023

Taitouinnin avoimet Suomen mestaruuskilpailut kisataan Pirkkolan uimahallissa, jonne 10.–11.6.2023 saapuu suomalaisten lisäksi kolme muuta maata: Tanska, Norja ja Slovenia. Osallistujia on yhteensä 123. Samassa yhteydessä järjestetään myös Nordic Club Cup 2023, eli pohjoismaiden seuramestaruuskilpailut.

Suomen mestarit ratkotaan kaikissa taitouinnin lajeissa, pois lukien mm. miesten soolot sekä sekaparien nuorten ohjelmat. Suomen kärki jokaisessa sarjassa, sekä nuorten että aikuisten, tulee olemaan hyvinkin tasainen, sillä taitouinnin säännöt ovat muuttuneet tämän vuoden alusta ja lajista on tullut teknisesti hyvin vaativa ja siten myös riskinotto on lisääntynyt ja huipuillakin epäonnistumisia sattunut. Uusista säännöistä huolimatta tullaan näkemään edelleen hyvinkin taiteellisia ja näyttäviä musiikkiohjelmia.

– Taitouinnin lajisääntöjen muututtua radikaalisti, on jännittävää nähdä millaisia ohjelmia valmentajat ovat kehittäneet tälle vuodelle. Lajin parhaimmisto taistelee mestaruuksista vain puoli vuotta harjoiteltuaan sääntömuutosten voimaantulon jälkeen. Odotukset ovat korkealla, sillä näissä kisoissa nähdään toivottavasti tulevien arvokisojen osallistujia, toteaa Uimaliiton taitouinnin ydinryhmän puheenjohtaja Maiju Ojala.

– Odotamme innolla onnistuneita suorituksia ja sitä kautta mahdollisesti avautuvia Suomen edustuspaikkoja tänä vuonna aikuisten MM-kilpailuihin Fukuokaan ja nuorten EM-kilpailuihin Portugaliin, kommentoi taitouinnin viestinnästä huolehtiva Anne Tuuli. Kilpailujen jälkeen toivomme taas alkeiskurssien ja -leirien täyttyvän uusista innokkaista nuorista, hän jatkaa.

Ohjelma:
La 10.6.2023