Syksyllä starttaa uusi leiritys toisella asteella opiskeleville uimareille

#UUTINEN #UINTI 27.3.2024

Uinnin toisen asteen leiritoimintaa aletaan järjestää yhteistyössä urheiluopistojen kanssa. Leirien tavoitteena on edistää urheilijan uraa tärkeässä kehitysvaiheessa kaksoisuran periaatteita noudatellen. Toinen aste jatkaa yläkouluvaiheen Kasva urheilijaksi -teemoja kohti Kehity huippu-urheilijaksi teemoja ja tavoitteita.

Leirityksiä järjestetään ensimmäisenä vuotena kahdella opistolla, Vierumäellä ja Vuokatissa. Leiritykset linkitetään yläkoululeirien yhteyteen ja toisen asteen uimarit ovat opistoilla 9. luokan oppilaiden kanssa samaan aikaan. Leirejä järjestetään yksi syksyllä ja kaksi keväällä. Leirit ovat aina sunnuntaista perjantaihin.

Uimarin ei tarvitse olla käynyt yläkoululeiritystä osallistuakseen toisen asteen leiritykseen. Leirit järjestetään ensisijaisesti ensimmäisen vuoden opiskelijoille, mutta vanhemmillakin opiskelijoilla on mahdollisuus päästä mukaan, jos leireillä on tilaa.

Haku leirityksiin tapahtuu yhdellä lomakkeella ja uimari saa esittää toiveensa leirityspaikasta. Kyselyssä kartoitetaan lisäksi uimarin harjoittelutaustaa sekä uinnillista tasoa. Hakuaika leireille on 9.4.–13.5.2024.

Uinnin toisen asteen leirien paikkakunnat, ajankohdat ja hinnat löytyvät Uimaliiton sivuilta. Linkki hakulomakkeeseen löytää tästä.

– Hienoa, että saadaan nyt aloitettua leiritystä myös yläkoulusta pääseville urheilijoille, koska tämä on ollut jo pidemmän aikaa toive. Tällä hetkellä järjestämme toisella asteella opiskeleville uimareille vain nuorten maajoukkuetoimintaa liittojohtoisesti. Nyt saadaan ihan uusi lisäresurssi heille ja enemmän uimareita leirityksen piirin, nuorten uinnin kehittäjä Marjoona Teljo iloitsee.

Leirien sisällöt ja niiden toteutus

Leirien sisällöissä kehitetään lajiharjoittelun ja monipuolisten fyysisten ominaisuuksien harjoittelun lisäksi erityisesti psyykkisiä, sosiaalisia ja elämänhallinnan taitoja. Leirityksissä hyödynnetään Olympiakomitean Kehity huippu-urheilijaksi harjoituskirjan sisältöjä ja lajikohtaisia tarpeita. Sisältöjä on kolmelle vuodelle ja täten mahdollinen neljäs vuosi alkaa sisältöjen suhteen alusta. Leiritykseen voi hypätä mukaan missä vaiheessa tahansa, sillä vuodet kiertävät osissa 1, 2 ja 3. Kaikki opiskelijat suorittavat samaa osaa, riippumatta siitä milloin he ovat leirityksensä aloittaneet.

Joka vuosi on mahdollista suorittaa viiden opintopisteen kokonaisuus. Näistä opinnoista tehdään kirjalliset kuvaukset, joita opiskelija voi omassa oppilaitoksessaan ehdottaa valinnaisopintoihinsa / muihin opintoihin suoritteiksi. Opistot eivät kuitenkaan voi taata, että opinnot hyväksiluetaan vaan asia pitää sopia oman oppilaitoksen kanssa.

Lisätietoja:
Marjoona Teljo