Suomen Uimaliitto on mukana taistelussa dopingista vapaan urheilun puolesta

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 8.5.2024

Viimeaikaiset paljastukset kiinalaisten uimareiden dopingkäryistä ennen vuoden 2021 olympialaisia ​​toimivat muistutuksena siitä, kuinka tärkeää on ylläpitää puhdasta urheilua. Doping ei ainoastaan ​​vaaranna urheilun reilun pelin ja rehellisyyden perusteita, vaan se myös heikentää urheilun saamaa luottamusta ja kunnioitusta niin urheilijoiden kuin fanien keskuudessa maailmanlaajuisesti.

Suomen Uimaliitolla on nollatoleranssi dopingia kohtaan. Uskomme vahvasti, että todellinen menestys urheilussa on mahdollista vain ahkeran työn, omistautumisen ja vilpittömyyden avulla. Haluamme tarjota urheilijoillemme ympäristön, jossa he voivat tuntea olonsa turvalliseksi ja olla ylpeitä saavutuksistaan ilman pelkoa epärehellisestä kilpailusta.

Kiinan tapahtumat toimivat muistutuksena siitä, että taistelu dopingia vastaan ​​vaatii yhteistä ponnistelua ja omistautumista kaikilta osapuolilta. Työskentelemme sen eteen, että jokainen osallistuu aktiivisesti dopingin torjuntaan ja varmistaa, että urheilu pysyy oikeudenmukaisena ja puhtaana kaikille.

Suomen Uimaliitolla on dopingin torjumiseksi toimintasuunnitelma, johon kuuluu tiivis yhteistyö Suomen urheilun eettisen keskuksen (SUEK) kanssa puhtaan uintiurheilun edistämisessä. Osana liiton antidopingohjelmaa kaikkien uintiurheilulajien kansallisiin arvokilpailuihin osallistuvien 16 vuotta täyttäneiden urheilijoiden ja kansallisissa arvokilpailuissa toimivien valmentajien tulee suorittaa Puhtaasti paras -verkkokoulutus. Suomen Uimaliiton antidopingohjelma on oleellinen osa Uimaliiton koulutus- ja toimintaohjelmaa. Antidopingohjelman mahdollisista muutoksista tiedotetaan aktiivisesti esimerkiksi liiton tapahtumissa.

Antidopingasioissa jokaisella toimijalla on oma roolinsa ja vastuunsa. Jokaisen toimijan tulee olla tietoinen tehtävistään puhtaan urheilun edistäjänä. Kaikkien urheiluseurojen jäsenten on tunnettava ja noudatettava voimassa olevia dopingmääräyksiä. Seurojen avulla varmistetaan, että valmentajat ja urheilijat saavat perustiedot dopingmääräyksistä ja välttävät tietämättömyydestä aiheutuvat dopingmääräysten rikkomukset. Parhaiten antidopingasiat saa haltuunsa SUEKin Puhtaasti paras -verkkokoulutuksella. Kolmikielisessä koulutuksessa on koottu yhteen keskeiset asiat vastuunäkökulmasta kaikille urheilutoimijoille.

Tänä keväänä SUEK on julkaissut urheiluseuroille Reilun kilpailun -käsikirjan. Käsikirjassa on avattu eri toimijoiden rooleja. Urheiluseurat jäsenineen ovat sitoutuneet noudattamaan antidopingsäännöstöä. Myös muut toimijat kuin urheilijat voivat syyllistyä dopingrikkomukseen. On äärettömän tärkeää, että jokainen tuntee heitä koskevat säännöstöt. Seurojen käsikirjassa on valmiita toimintamalleja ennaltaehkäisevään toimintaan, joiden pohjalta urheiluseurat voivat suunnitella, kehittää ja arvioida toimintaansa ottaen huomioon seuran erityispiirteet.

– Urheilun yksi keskeisimpiä perusperiaatteita on se, että samat säännöt koskevat kaikkia osallistujia, oli sitten kyse lajiteknisistä säännöistä tai antidopingsäännöistä. On ehdottoman tärkeää varmistaa, että tämä toteutuu myös kansainvälisesti. Tästä syystä vasta hiljattain esiin tulleet uutiset Kiinasta vuoden 2021 tapahtumista ovat erittäin huolestuttavia ja suhtaudumme niihin hyvin vakavasti. Vastuu puhtaasta urheilusta kuuluu joka ikiselle toimijalle ja sen toteutuminen kansainvälisesti tulee kyetä varmistamaan toimivan valvonnan kautta, Uimaliiton puheenjohtaja Ville Riekkinen toteaa.

– Urheilijana on monesta syystä todella surullista lukea näin mittavasta dopingtapauksesta. Aiemmissa tapauksissa, joissa kiellettyä ainetta on päätynyt urheilijan elimistöön kontaminaation takia, on ollut täysin eri luokan seuraukset, ja pettymys siihen, etteivät samat säännöt päde kaikille, on suuri. Peräänkuulutan ennen kaikkea WADAn vastuuta tapauksen hoitamisessa ja siitä tiedottamisessa urheilumaailmalle. Mielestäni uskottavuuden palauttaminen vaatii WADAlta nyt konkreettisia tekoja, Uimaliiton urheilijaedustajiston puheenjohtaja Fanny Teijonsalo sanoo.

Lisätietoja aiheesta antavat:

Pasi Salonen, toiminnanjohtaja