Suomen junioreille näkyvyyttä Tukholmassa

#UUTINEN 24.10.2013

Ruotsin perinteinen Aquarapid-kisa oli saanut tälle vuodelle uuden nimen. Kansainväliseen nuorten kutsukilpailuun otti osaa myös suomalaisia juniorihyppääjiä hyvin tuloksin.

Kuva: Salla Keckman

Tukholmalaisen uimahyppyseura Stockholmspolisenin järjestämään jokasyksyiseen kansainväliseen kutsukilpailuun saapui tänä vuonna hyppääjiä ympäri Ruotsia sekä Suomesta, Venäjältä ja Saksasta. Aquarapidina tunnettu kisa sai tälle vuodelle nimen HEAD to Head Autumn Meet. Tapahtuma on perinteisesti vetänyt Tukholman Eriksdalsbadetiin suuria määriä juniorikilpailijoita, ja Suomestakin matkaan lähti edustajia kolmesta seurasta: Härvelistä, Vantaa Divingista ja Tiiroista.

Koitos on sopiva kansainvälistä hyppyuraansa aloitteleville junioreille, koska kilpailijoita on paljon ja pisteskaalaa käytetään laajasti nuorten urheilijoiden edellytykset huomioiden. Aloittelijoiden sarjoissa osallistujamäärät nousivat tälläkin kertaa parhaimmillaan kuuteenkymmeneen, joten menestyksen eteen sai tehdä kunnolla töitä.

Suomen juniorihyppääjät onnistuivat kiilaamaan useassa lajissa tuloslistan kärkeen. Tästä piti huolen erityisesti Tiirojen 10-vuotias Anni Paloheimo, joka raivasi tiensä palkinnoille sekä Aloittelijat-sarjan laudoilla että C-tyttöjen kerroskilpailussa. Vantaa Divingin vuotta vanhempi Ronja Rundgren otti viimeksi mainitussa mittelössä Annin edellä hopeaa, ja palkintopallilla nähtiin iloinen suomalaiskaksikko. Sekä Anni että Ronja hyppäävät vielä virallisesti D-sarjaa, mutta pystyivät silti jättämään taakseen monta kokeneempaa C-ikäistä hyppääjää.

Anni erottui porukassa edukseen hyvän perustekniikkansa ansiosta, kun taas Ronja keräsi pisteitä tyylikkäillä veteenmenoillaan. Molemmat tytöt valittiin äskettäin Uimaliiton D- ja C-ikäisten hyppääjien Talent-ryhmään.

Tulokset: www.polisensim.se/simhopp/