Suomen joukkueet sijalle neljä vesipallon nuorten PM-turnauksessa

#UUTINEN #VESIPALLO 30.11.2021

Iivari Mäki kehuu U15-joukkueen yhteishenkeä turnauksessa. Kuva: Saimi Airaksinen

Vesipallon nuorten Pohjoismaiden mestaruuskilpailut järjestettiin 26.–28.11. Kuopiossa. PM-mitaleista pelattiin U15- ja U17-sarjoissa.

U15-sarjan voitti Ruotsi, joka kohtasi loppuottelussa Liettuan. Suomi pelasi pronssista Tanskaa vastaan, mutta Tanska vei lopulta ottelun voiton pisteillä 12–9.

– Kokonaisuudessaan turnaus sujui meillä ihan hyvin ja peli toimi, mutta lopputulos ei ollut aivan sitä, mitä odotimme, U15-joukkueen kapteeni Iivari Mäki kertoo.

Mäki näkee joukkueen pelissä monia positiivisia asioita.

– Autoimme hyvin toisiamme ja apu tuli aina nopeasti. Myös syötöt onnistuivat todella hyvin. Kaikki olivat täysillä mukana ja joukkueessa oli tosi hyvä ilmapiiri, Mäki kertoo.

Myös kehitettäviä asioita löytyy.

– Sanoisin, että meidän on kehitettävä vielä viimeistelyjä ja heittoja sekä pelisilmää kentällä, jotta osaamme katsoa vieläkin paremmin, missä on paras paikka syöttää tai mihin liikkua kentällä. Muissa joukkueissa uitiin todella kovaa ja käännyttiin nopeasti ylös, ja voisi sanoa, että he olivat fyysisempiä kuin me, Mäki analysoi.

Erot pieniä joukkueiden välillä U17-sarjassa

U17-sarjassa nuorten PM-kultaa voitti Liettua jättäen hopealle Tanskan. Suomi oli neljäs, kun pronssin vei Ruotsi pisteillä 15–11.

– Suomen U17-maajoukkue taisteli kuin leijona ja joukkueemme pelasi upeat kisat. Ottaen huomioon sen, että meillä ei ollut yhtään kansainvälistä peliä alla ennen kisoja, niin häviämällä yhdellä maalilla Tanskalle ja kahdella maalilla PM-voittajalle Liettualle, kisat olivat huikea suoritus maajoukkueeltamme, U17-maajoukkueen valmentaja Kim Johnsson kertoo.

Suomen pääsy finaaliin jäi vain yhdestä maalista kiinni.

– Siitä asennoituminen pronssipeliin ei ollut helppoa, mutta joukkue pelasi mallikkaasti myös viimeisen pelin Ruotsia vastaan. Suomi kamppailee U17-tasolla täysin tasavertaisesti muita Pohjoismaita vastaan. Erot ovat näissä peleissä hiuksen hienoja ja ne voivat kääntyä voitoksi tai häviöksi muutamista tärkeistä seikoista, kuten harhaheitoista tai monista turhista jäähyistä.

Johnsson nostaa erityisesti U17-joukkueen puolustuspelaamista.

– Puolustuspelimme oli kautta kisojen maailman luokkaa ja olen todella ylpeä joukkueesta. Samaa sanoi eräs ulkomainen erotuomari kisojen aikana, että hän ei ole pitkään aikaan nähnyt Suomella näin hyvää U17-maajoukkuetta, Johnsson kehuu.

U15-sarjassa parhaana maalintekijänä palkittiin Liettuan Patryk Pasuk sekä Ruotsin Ivan Dimic. Pasuk oli paras maalintekijä myös U17-sarjassa ja U17-sarjassa turnauksen MVP oli Liettuan maalivahti Adas Dapknas.

Turnauksen otteluiden tilastoihin pääset tutustumaan tarkemmin täältä.