Suomalaisuimarit kaatoivat Viron maaottelussa

#UUTINEN 22.5.2011

Suomen ja Viron välinen 47. uintimaaottelu päättyi viestijoukkueiden ilotulitukseen ja Suomen murskavoittoon sunnuntaina Tallinnan Kalev Veekeskuksessa.

Suomi keräsi 257 pistettä Viron 201 vastaan. Miesten ja naisten ottelussa Suomi oli parempi luvuin 132-98. Nuorten sarjoissakin voitto tuli Suomeen selvin pistein 125-103.

- Maaottelu sujui aivan suunnitelmien mukaan, pyrimme parantamaan loppua kohden ja niin myös kävi, joukkueenjohtajana toiminut Uimaliiton nuorten olympiavalmentaja Jari Varjonen sanoi.

Kuin kruununa maaottelulle, Suomi vei viimeisen lajin, miesten sekauintiviestin näytöstyyliin. Ankkuri Ari-Pekka Liukkonen starttasi osuudelleen yli sekunnin takamatkalta virolaisjoukkueeseen nähden, mutta kauhoi satasen vapaan hurjaan aikaan 50,58 ja toi Suomelle näyttävän kolmen sadasosasekunnin viestivoiton. Selkää joukkueessa ui Valtteri Halonen, rintaa Iisakki Ratilainen ja perhosta Ilkka Hanhineva.

Sekauintiviestit päättyivät sunnuntaina kaikissa sarjoissa Suomen voittoon, joten yhdessä tekemisen meininki taisi olla maaottelun avainsana.

- Joukkuehenki on tällä porukalla ihan mahtava, ja se on mielestäni se, mikä kantaa eteenpäin kohti menestystä, Varjonen jatkoi.

Uimarit kylvettivät johtajansa kisa-altaassa maaottelun palkintojenjaon jälkeen. Kastuminen ei Varjosta haitannut.

- Monia ennätyksiä uimarit eivät täällä tehneet, mutta se on ymmärrettävää, päällä on kova harjoituskausi ennen kesää. Siihen nähden tulostaso oli kelvollinen, Varjonen analysoi.

Päätöspäivän urakoitsijioihin kuuluivat 200 metrin rinta- ja perhosuimarit. Näihin lajeihin nimettiin maaotteluedustajia myös päälajien ulkopuolelta. Hilla Kortetjärvi urakoi sunnuntaina 200 metrin perhosen ja sekauinnin lähes peräkkäin. Tuukka Myller perhosteli myös kaksisatasen, vaikka hän hetkeä aiemmin starttasi 50 metrin vapaassa. William Wihanto esiintyi edukseen 200 metrin rintauinnissa, vaikka vapaauinnin spirnttimatka oli vain yhtä lajia aikaisemmin.

- Erikoismaininta reippaille uimareille, Jari Varjonen tiivisti.

3. jakson tulokset

Valokuvia Uimaliiton kuvagalleriassa