Toiminnanjohtaja Airaksinen: ”Seurat antoivat keskeisen panoksen strategiatyöhön”

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 10.2.2020

Seurakierros päättyi Helsinkiin, ja tilaisuudessa luovutettiin myös aikuisliikunnan Tähtiseura-merkki Helsingin Uimareille. Kuva: Jari Lamminaho

Uimaliiton käynnissä olevaa strategiatyötä ja yhteistyökumppanuuksia käsittelevä seurakierros saatiin päätökseen viime torstaina Helsingissä. Kierroksella käytiin kaikkiaan viidellä paikkakunnalla, Jyväskylässä, Oulussa, Turussa, Tampereella ja Helsingissä. Kierroksen aikana tavoitettiin 32 seuraa.

– Viiden paikkakunnan tiivis kierros toimi hyvin ja oli mahtava päästä tapaamaan seuroja, jotka olivat erittäin hyvällä ja aktiivisella asenteella paikalla. Meillä oli kierroksella ensimmäistä kertaa käytössä myös etäyhteydet ja tavoitimme sen avulla seuroja, jotka eivät päässeet fyysisesti paikalle, Uimaliiton seuratoiminnan kehittäjä Jaana Sinervuo-Tarula kertoo.

Uimaliiton uuden strategian työstäminen on parhaillaan käynnissä ja seurakierroksen tärkein tavoite oli päästä kuulemaan seuroja strategiatyössä. Strategiaosuudesta vastasi toiminnanjohtaja Sanna Airaksinen.

– Tämä kierros oli todella tärkeä ja hyödyllinen strategiatyön kannalta. Tahtotilamme oli kuulla seuroja tässä vaiheessa, kun painopistealueet ovat tiedossa, mutta ennen kuin strategiasta on tehty ensimmäistä luonnosversiota. Näin seurat todella pääsevät vaikuttamaan tulevan strategian sisältöön, Airaksinen iloitsee.

– Maailma ympärillä muuttuu ja meidän lajiliittona pitää pysyä siinä muutoksessa mukana. On meistä itsestä kiinni, miten profiloidumme huippu-urheilu-, yhteiskuntavastuu- ja yrityskentissä. Arkityöhön konkreettisesti siirtyvä strategia luo pohjan tälle työlle, Airaksinen jatkaa.

Kaupallisuutta ja yhteistyökumppanuuksia on toivottu käsiteltävän Uimaliiton seuratilaisuuksissa. Kuva: Jari Lamminaho

Aikaisemmilla seurakierroksilla liitolta on pyydetty sisältöä kaupalliseen tekemiseen ja yrityskumppanuuksiin. Tähän pyyntöön vastattiin tämänkertaisella kierroksella myynti- ja markkinointipäällikkö Jari Lamminahon johdolla.

– Iso kiitos seuroille, keskustelu kaupallisesta puolesta on nyt avattu ja sitä pitää ehdottomasti jatkaa. Vapaaehtoisuuteen perustuvan seuratyön haasteet ovat hyvin pitkälle kaikkialla samat; kuka yritysmyyntiä tekee ja millä ajalla. Kyse on priorisoinnista ja toisaalta rohkeudesta ajatella kumppanuuksia uudella tavalla laajempana kokonaisuutena eikä esimerkiksi yhden yksittäisen kilpailun logonäkyvyytenä, Lamminaho tiivistää.

– Paljon keskustelimme myös urheilijoiden yksittäisestä näkyvyydestä. Elämme hyvin yksilövetoista aikaa ja yksilön mahdollisuudet sosiaalisessa mediassa ovat kasvaneet erittäin paljon viimeisen 10 vuoden aikana. Vaikka kyse on yksilöistä, tämä on vahvasti myös liiton, seurojen ja urheilijan taustajoukkojen asia. Tässä voimme olla paljon parempia, Lamminaho jatkaa.

Tampere oli yksi seurakierroksen pysähdyspaikoista. Kuva: Jari Lamminaho