Salonen: kesän kilpailukokemus tärkeää nuorille urheilijoille

#BLOGI #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 29.3.2021

Koronaviruspandemia on haastanut uintiurheiluyhteisömme toimintaamme viimeisen vuoden aikana kaikilla tasoilla. Rajoitustoimien jatkuvat muutokset, alueelliset erot, tulkinnat ja tunteet ovat omiaan haastamaan meitä tarkastelemaan omia toimintojamme.

Pandemian alkumetreillä tekemämme päätös siitä, että noudamme virnaomaisohjeita sekä määräyksiä, on ohjannut toimintaa johdonmukaisesti. Tästä olemme pitäneet kiinni ja seurat ovat olleet mukana yhteisessä rintamassa. Kilpailutapahtumia on voitu järjestää vastuullisesti, kun paikalliset ja valtakunnallisset rajoitteet ovat siihen mahdollisuuden antaneet. Linjaus on rajoittanut toimintoja, mutta myös ennen kaikkea mahdollistanut niitä.

Ensimmäisenä koronavuotena kilpailuja järjestettiin yli 200, seurojen ryhmäkohtaisista time trial -kisoista aina valtakunnallisiin kilpailuihin. Kuluvan vuoden kilpailukausi on käynnissä ja myös nyt kisoja on uitu hyvään tahtiin jo noin 20 paikkakunnalla. Ammattiurheilijoiden osalta saimme vuodelle 2020 maksimimäärän FINAn hyväksymiä näyttökilpailuja ja samaan pystymme tänä vuonna ennen Tokion koneen lähtöä Seutulasta.

Kilpailujärjestelyissä seuroilla on iso vastuu ja rooli terveysturvallisuudesta huolehtimisesta, ja tässä seurat ovat onnistuneet erinomaisella tasolla. Järjestelyissä on käytetty luovuutta ja vapaaehtoisten työtunteja on kertynyt varmasti jopa enemmän kuin tavallisesti vastaavissa kilpailuissa. Päivän aikana on saatettu uida useampia kisajaksoja, jopa harjoitusryhmä kohtaisesti. Jaksojen välissä halli on siivottu ja paikat desinfioitu, jotta seuraavan ryhmän olisi turvallista tulla kisaamaan.

On kuitenkin selvää, että tässä kohtaa matka alkaa jo painaa, ja myös meitä huolettaa, että emme tässä tilanteessa pysty järjestämään kesän juniorikilpailuja normaaliin tapaan. Nyt on entistä tärkeämpää, että pyrimme yhdessä löytämään ratkaisuja. Ei jäädä tuijottamaan juniorikilpailuiden statuksia, vaan keskitytään yhdessä mahdollistamaan harrastajille tärkeää kilpailukokemusta. Vaikka valtakunnallisia mestaruuksia ei juniorisarjoissa tänä kesänä jaeta, otetaan yhdessä ilo irti alueellisista kilpailuista läpi Suomen ja kannustetaan juniorit hyviin suorituksiin haastavista ajoista huolimatta.

Pasi Salonen
kehitys- ja kilpailupäällikkö

Lue muutoksista kevään ja kesän kilpaluissa täältä. Torstaina 8.4.2021 kello 18 järjestetään etäyhteyksin kilpailutoimijoiden tapaaminen, joka on tarkoitettu seurojen kilpailutoiminnasta vastaaville henkilöille. Voit ilmoittautua tapahtumaan Suomisportissa.