Muutoksia kevään ja kesän uintiurheilutapahtumiin

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 26.3.2021

Kevään ja kesän 2021 uintiurheilutapahtumiin tehdään muutoksia koronavirustilanteesta johtuen. Pahenevasta virustilanteesta ja kiristyvistä rajoituksista huolimatta huippu-uinnin tapahtumia järjestetään erityisjärjestelyin, ja myös lasten ja nuorten kilpailutapahtumia järjestetään alueellisesti time trial- ja kutsukilpailuina.

– Olemme koko alkuvuoden seuranneet tilanteen kehittymistä ja tehneet taustalla töitä kilpailutapahtumien mahdollistamiseksi keväällä ja kesällä. Huippu-uinnin osalta tapahtumien järjestäminen on ensisijaisen tärkeää, sillä kyse on ammattiurheilijoista. Lasten ja nuorten osalta on tärkeää huomioida, että menemme jo toista vuotta ilman valtakunnallisia kilpailuja. Nyt on tärkeintä, että saamme myös heille kilpailuja järjestettyä kilpailustatukseen tuijottamatta. Seurat ovat alkuvuoden aikana toimineet esimerkillisesti ja löytäneet ratkaisuja lasten ja nuorten alueellisten kilpailuiden mahdollistamiseksi, Uimaliiton kehitys- ja kilpailupäällikkö Pasi Salonen avaa.

Katso muutokset tapahtumakohtaisesti alta:

Helsinki Swim Meet 22.–23.4.

Helsinki Swim Meetin osallistujamäärää rajoitetaan. Kilpailuun mukaan pääsee noin 50 uimaria kansainväliset uimarit mukaan lukien.

Tällä hetkellä suomalaisista uimareista osanotto-oikeuden kilpailuun ovat saamassa maajoukkue, parauinnin maajoukkue, nuorten maajoukkue, ja Ikäkausimaajoukkueesta kesän kansainvälisiin arvokilpailuihin aikarajan alittaneet uimarit. Muutokset ovat mahdollisia.

Pääkaupunkiseudun mahdolliset uudet koronavirusrajoitukset on huomioitu ja varasuunnitelma tapahtumalle on olemassa.

Pitkän radan SM-Uinnit 17.–20.6., Kuopio

SM-Uintien järjestelyt Kuopiossa jatkuvat suunnitellusti ja tavoitteena on järjestää kilpailut normaalin ohjelman mukaisesti terveysturvallisuus huomioiden.

Mikäli osallistujamääriin joudutaan tekemään rajoituksia, on ensisijainen keino jaotella uimarit seuraavasti: naisten/tyttöjen lajit torstaina ja perjantaina, miesten/poikien lajit lauantaina ja sunnuntaina. Tällöin kilpailuissa noudatetaan normaalia SM-/NSM-uintien lajiohjelmaa siten, että lajit uidaan neljässä jaksossa suorina loppukilpailuina. Eriin sijoittelu tapahtuu ikäsarjasta riippumatta aikojen perusteella.

Rollo-Uinnit 11.–13.6. ja Ikäkausimestaruusuinnit 2.–4.7.

Kesän 2021 Tampereen Rollo-Uinnit ja Oulun Ikäkausimestaruusuinnit korvataan aluemestaruusuinneilla, jotka järjestetään 2.–4. heinäkuuta. Aluejako ja kilpailupaikkakunnat tiedotetaan viimeistään viikolla 15 Uimaliiton verkkosivuilla.

Päivitys 16.4.: Viimeisten järjestävien paikkakuntien vahvistusta odotetaan. Aluejako ja kilpailupaikkakunnat tiedotetaan niiden vahvistuttua.

Kevään ja kesän 2021 taitouinnin ja uimahyppyjen mestaruuskilpailut

Taitouinnissa ja uimahypyissä järjestetään EM-kilpailuiden näyttötapahtumia erityisjärjestelyin viikoilla 12 ja 13.

Taitouinnin ja uimahyppyjen mestaruustason kilpailut perutaan keväältä ja kesältä. Taitouinnissa seurat voivat järjestää kevään ja kesän aikana kansallisia virtuaalikilpailuja.

Vesipallo

Kevään 2021 vesipallon Suomen Cup on peruttu.

Lyhyen radan Mastersmestaruusuinnit 30.4.–2.5., Seinäjoki

Seinäjoen Mastersmestaruusuinnit on peruttu. Kilpailuiden järjestelyoikeudet säilyvät Seinäjoella vuoteen 2022.