Roosa ja Matti mitalikahvilla

#UUTINEN 8.8.2013

Torstaina juhlittiin kesän uintimitaleita Helsingissä Valo-talolla urheiluväen silmien alla. Roosa Mört ja Matti Mattsson väläyttelivät jalometallia kakkukahvin ääressä.

Kuva: Jussi Salminen

Uimaliitto järjesti torstaina mitalikahvit Roosa Mörtin ja Matti Mattssonin kunniaksi. Tilaisuus järjestettiin Valtakunnallisen liikuntaorganisaatio Valon tiloissa, ja mukana oli noin 70 eri urheilujärjestöjen toimijaa.

Mitalisteja onnittelivat Uimaliiton puheenjohtaja Sami Wahlmanin lisäksi Uimaliiton Tuki ry:n puheenjohtaja Yrjö M. Lehtonen ja Olympiakomitean pääsihteeri Mika Sulin, joka on muuten entinen uimari. Kaikki olivat vaikuttuneita molempien uimareiden suorituksista, ja puheissa korostui saavutetun uintimenestyksen suuri merkitys koko suomalaiselle huippu-urheilulle.

Kesän mitalistit pähkinänkuoressa

Roosa Mört voitti heinäkuisissa Utrechtin EYOF-uinneissa suvereenisti 50 metrin vapaauinnin. Hän oli ykkönen niin alkuerissä, välierissä kuin finaalissakin, kaikissa ennätysajoilla. Mörtin tuoma mitali oli vasta Suomen toinen EYOF-uintikulta ja kaikkiaan seitsemäs mitali. Mört pääsee ensi vuonna kisaamaan myös nuorten EM-tasolle. Hänen voittoaikansa 26,23 Utrechtissa alitti tämän vuoden NEM-A-tulosrajan peräti yli kuudella kymmenyksellä.

Matti Mattsson toi sensaatiomaisen MM-pronssin Barcelonan MM-kisoista. Kyseessä oli Suomen kuudes MM-uintimitali pitkällä radalla. Mörtin tapaan Mattsson onnistui uimaan kaikissa starteissaan uuden ennätyksen, ja tietenkin myös Suomen ennätyksen. Kolmanteen sijaan oikeuttanut tulos 2.08,95 on myös Pohjoismaiden ennätys. Omaa ennätystään porilainen kohensi Barcelonassa yhteensä huimat 2,86 sekuntia. Urheilun eri lajiliittojen väki oli hyvin kiinnostunut näkemään uuden MM-mitalistin.