Oletko hyvä esimerkki uimahallissa?

#UUTINEN 22.8.2016

Uusi kausi starttaa jälleen muistuttamalla tärkeistä hygienia-asioista uimahallissa. Uimaseurojen ja uintiurheilijoiden on näytettävä hyvää esimerkkiä muille uimahallikävijöille niin kotialtaalla kuin kilpailuissakin.

Tehdyn olosuhdekyselyn mukaan uimaseurojen ja kuntien yhteistyössä haasteena näyttäytyy uintiurheilijoiden ja muiden seuraharrastajien puutteellinen järjestyssääntöjen noudattaminen erityisesti peseytymisen osalta.  Tästä syystä Uimaliiton olosuhteiden kehittämisryhmä toteutti jo syksyllä 2015 kampanjan asian esille nostamiseksi. Tänä syksynä kampanja uusitaan.

- Vesitaituri uimahallissa -hygieniakampanja sai kiitosta viime vuonna erityisesti uimahalleilta. Uintiurheilijat viettävät paljon aikaa uimahallissa ja siksi he hyötyvätkin eniten puhtaista harjoituspaikoista. Haluamme muistuttaa, että me voimme itse tehdä paljon sen eteen, että saamme treenata puhtaassa vedessä ja hengittää raikasta ilmaa, kertoo toiminnanjohtaja Eerika Laalo-Häikiö.

Asennemuutosta tarvitaan

Hygieniakampanja näkyy Uimaliiton Facebookissa 22.8.-2.9. Seurojen toivotaan linkittävän kampanjavideoita omiin sosiaalisen median kanaviinsa ja nostamaan aiheen esille nettisivuilla, vanhempainilloissa ja urheilijoiden kanssa. Monella seuralla on oma hygieniaohjeistuksensa ja se on hyvä käydä läpi valmentajien kanssa. Myös valvontaan ja jatkuvaan valistukseen tulee kiinnittää huomiota.

- Seuroilla on mahdollisuus tilata valmista hygieniaesitettä omiin tilaisuuksiinsa tai jakaa sitä sähköisesti. Uimaliiton verkkosivuilla on aiheesta lisää tietoa. Tämä on tärkeä osa olosuhdetyötämme ja tiedotamme hygieniakampanjasta kaikkia uimahalleja ympäri maan, jatkaa Eerika.

Lue lisää ja tilaa tai lataa pdf-esite.

SEURANA TEEMME OMAN OSAMME

• Teemme kirjallisen hygieniaohjeistuksen ja valvomme sen toteutumista.
  • Tiedotamme hygieniaohjeistuksesta säännöllisesti eri kohderyhmille.
  • Valmentajat ja ohjaajat valvovat ohjeistuksen toteutumista.
  • Reagoimme nopeasti puutteisiin hygienia-asioissa ja uimahallin järjestyssääntöjen noudattamisessa.
  • Yhteistyömme uimahallihenkilökunnan kanssa on saumatonta.

MINÄ TEEN OMAN OSANI

• Kunnioitan ja noudatan uimahallin yleisiä järjestyssääntöjä.
  • Peseydyn aina ennen altaaseen menoa ilman uimapukua.
  • Käytän suihkua vain peseytymistä, en lämmittelyä varten.
  • Käytän vain uimahalliin tarkoitettuja jalkineita.
  • Olen esimerkkinä muille. Asenteeni ja tekoni ratkaisevat.