Neljän uimarin ilta Lontoossa!

#UUTINEN 21.5.2016

Suomi sai melkein kolme uimaria välieräajan alle naisten 50 metrin rintauinnissa. Ari-Pekka Liukkonen löi itsensä rutiiniajalla jatkoon, ja Mimosa Jallow nähdään finaalivaiheessa.

Neljä suomalaista ui Lontoon EM-uintien iltajaksossa. Mimosa Jallowin 50 metrin selkäuintifinaalin lisäksi naisten 50 metrin rintauinnin finaalipaikkaa tavoittelevat Jenna Laukkanen ja Veera Kivirinta. Laukkanen oli aamun erien kolmanneksi nopein kauden parhaallaan 31,01. Oulun Uinnin Veera Kivirinta oli myös kauden kärkivauhdissaan ajalla 31,42 ottaen kymmenennen sijan alkukilpailussa.

Rintauimari Silja Känsäkoski starttasi myös 50 metrillä, hän oli 18. ajalla 32,06, mikä on hänen toiseksi parhaansa kautta aikain. Viimeinen välieräpaikka vietiin juuri Känsäkosken edestä sijalta 17, mutta hän olisi karsiutunut, vaikka olisikin uinut yhtä sijoitusta korkeammalle, koska lajiin voi osallistua enintään neljä saman maan edustajaa, vain kahden parhaan selviytyessä jatkoon.

Ari-Pekka Liukkonen hakee myös finaalipaikkaa lauantaina. Hän ui päämatkallaan 50 metrin vapaassa välieriin tuloksella 22,49. Tämä vei Liukkosen erien kymmenenneksi. Kauden kärkitulos on hänellä 22,04, mikä on oletettavasti varsin turvallinen aika ajatellen sunnuntain finaaliin pääsyä.

Mimosa Jallowin selkäuintifinaali on jo neljäs Suomen finaalipaikka Lontoossa. Neljän eri uimarin toimesta saavutetut pitkän radan EM-finaalipaikat ovat Suomelle harvinaisen leveä taso, jollaista ei ole ainakaan vuosikausiin nähty.

Suomalaistulokset Uimaliiton EM-kisasivulla

Suomalaiset lauantaina (Suomen aikaa)

18.23 N 50 m RU välierät Jenna Laukkanen, Veera Kivirinta

18.50 M 50 m VU välierät Ari-Pekka Liukkonen