Menestystä Mastersien EM-kilpailuista

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 7.9.2022

Kilpailut helteisessä Roomassa päättyivät sunnuntaina ja suomalaisten seurojen saalis oli huikeat 36 mitalia. Roomassa kilpaili yhteensä 5120 masters urheilijaa, 38 eri maasta. Suomalaisia seuroja oli mukana 23, joita edusti yhteensä 102 urheilijaa.

Uinnissa tehtiin yhteensä 25 uutta masters ennätystä, joista 4 on samalla myös Pohjoismaiden ennätys.
Mitalisteja oli yhteensä 16, joista mestaruuksiin ylsivät Speedo Mastersin Tommy Rundgren, Åbo Simklubin Alisa Ponomareva sekä Lane 4 seuran Rodri Nascimento ja Giseli Caetano. Viestijoukkueista lyhyen vapaauintiviestin mestaruuden voitti sarjassa 200-239 Speedo Masters ja Espoon Kilpauinti sarjassa 160-199.

Vesipallon turnauksessa oli mukana 4 Helsingfors Simsällskapin joukkuetta, joista miehet +60 saavuttivat hopeaa. Uimahyppyjen mitalisaalis oli 6 mitalia, tuplamitalisteja olivat Härvelin Marja Salonius ja Konsta Ojamaa sekä Joensuun Uimaseuran Anna Leminen.

Taitouinnissa oli mukana Vantaan Pyörteen 6-hengen joukkue, joka sijoittui neljänneksi onnistuneen vapaaohjelman turvin. Mukana olivat Eriika Etholén-Paju, Niika Kyllönen, Krista Käkelä, Merja Oja, Laura Pulkkinen ja Eeva Ventilä. Myös pareissa oli edustusta, kun Ethólen-Oja ja Kyllönen-Käkelä kilpailivat pariohjelmilla.

EM-kilpailujen viralliset tulokset löytyvät osoitteesta https://roma2022masters.microplustimingservices.com/indexRoma2022_web.php

Uinnin päivitetyt Masters ennätykset löytyvät osoitteesta https://www.uimaliitto.fi/uinti/ennatykset/

Seuraavat mastersien kansainväliset arvokilpailut järjestetään 2.-11.8.2023 Japanin Fukuokassa.