Maajoukkueuimareille maksimimäärä näyttökisoja vuonna 2020

#UUTINEN #UINTI 6.8.2020

Suomalaisuimarit jahtaavat Tokion olympiarajoja syksyn kisoissa Suomessa. Kuva: Jussi Salminen

Suomessa järjestetään maajoukkueuimareille tänä vuonna maksimimäärä pitkän radan näyttökilpailuja vuoden 2021 Tokion olympialaisiin. Syksyn kilpailuohjelmassa näyttökilpailuiksi on kansainväliseltä uimaliitto FINA:lta anottu Espoolahdessa 19.9. uitava Speedo Cup sekä Oulun GP-uinnit 14.-15.11. Näyttökilpailuiden sarja huipentuu 6.12. Mäkelänrinteessä järjestettävään maajoukkueuimareiden kutsukilpailuun.

- Iso kiitos Espooseen ja Ouluun järjestäville seuroille sekä kaikille uimahalleille. Cetus ja Oulun Uinti olivat avoimin mielin vaihtamassa oman kilpailunsa pitkälle radalle. Meille oli erittäin tärkeä saada kesäkuun näyttökilpailuiden jatkoksi nämä syksyn kilpailut ja näin saada maksimimäärä näyttöjä Suomeen tälle poikkeukselliselle vuodelle, Uimaliiton kilpailupäällikkö Pasi Salonen kiittelee.

Maajoukkueessa tieto syksyn kilpailuista otettiin tyytyväisenä vastaan.

- Suuri osa kärkiuimareistamme on päässyt harjoittelemaan kevään ja kesän lähes normaalisti ja ovat valmiita tekemään tulosta jo nyt syyskaudella pitkällä radalla. Kevään ja kesän lähes kaikkien pitkänradan olympianäyttöpaikkojen peruunnuttua on näin ollen tärkeää mahdollistaa heti syksyn alussa ja syyskauden aikana useampi kisa, joissa näyttöjä voi antaa myös pitkällä radalla. Pyrimme jatkossakin reagoimaan huippujamme tukien herkästi ja tarveperusteisesti tilanteen kehityksen mukaan, olympiavalmentaja Jari Varjonen sanoo.