Maajoukkueiden lajiharjoitteluun ja uimahallien harrastustoiminnan jatkamiseen löydettävä ratkaisuja

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 23.12.2021

Koronapandemia on koetellut jo pitkään meitä kaikkia ja tämän hetken tilanne haastaa sekä vaikeuttaa jälleen harrastus- ja kilpailutoimintaa myös uintiurheilussa.

Uimaliitto vetoaa niin kuntien kuin valtionkin viranomaisiin ja päättäjiin, että nuorten ja aikuisten uintiurheilun maajoukkueurheilijoiden harjoittelu uimahalleissa on mahdollistettava. Eri uintiurheilulajien maajoukkueurheilijoiden harjoituskausi jatkuu heti joulun jälkeen ja mahdollisella useita viikkoja kestävällä uimahallien käyttökiellolla voi olla negatiivisia vaikutuksia maajoukkueurheilijoiden kehitykseen ja tulevaisuuteen.

Suomen Uimaliitto haluaa muistuttaa päätöksiä tekeviä viranomaisia myös harrastustoiminnan merkityksestä lasten ja nuorten hyvinvoinnille sekä liikunnan ja urheilun suuresta yhteiskunnallisesta merkityksestä. Vetoamme, että koronarajoitusten puitteissa löydettäisiin ratkaisuja, jotka mahdollistaisivat myös uintiurheiluharrastus- ja uimataitotoiminnan jatkumisen uimahalleissa terveysturvallisesti ja seuravetoisesti esimerkiksi pienryhmissä.

Uimaseurat ovat läpi Suomen koko korona-ajan toimineet hyvin vastuullisesti sekä ryhmätoiminnan että tapahtumien osalta. Ne ovat noudattaneet kulloinkin voimassa olevia valtakunnallisia ja alueellisia määräyksiä ja tehneet tiivistä yhteistyötä eri viranomaisten kanssa. Lisäksi seurat ovat järjestäneet monipuolisesti sekä aikuisille että lapsille ja nuorille vaihtoehtoista harrastustoimintaa, mikäli alueen uimahalliin ei ole päästy.

Uimaliitossa tiedostetaan, että koronavirustilanteen hillitsemiseksi on tehtävä monia erilaisia toimia. Uimaliitto on sitoutunut tähän työhön ja seuraa viranomaisten ohjeistuksia ja suosituksia toiminnassaan. Vetoamme kuitenkin löytämään ratkaisuja, jotta maajoukkueiden harjoitusmahdollisuudet sekä harrastustoiminta uimahalleissa jatkuvat myös korona-aikana.

Uimaliitolla on lähes 140 jäsenseuraa, jotka liikuttavat vuositasolla reilut 100 000 henkilöä, joista noin 80 000 lapsia ja nuoria. Tavoitteenamme on uimataidon ja liikunnallisen elämäntavan edistäminen yhdessä jäsenseurojemme kanssa kaikissa olosuhteissa.

Suomen Uimaliitto ry

Tony Kilponen