Lasten ja nuorten harrastamisen rajoitukset ovat kohtuuttomia

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 11.1.2022

Suomen Uimaliitto jakaa Olympiakomitean sekä muiden lajiliittojen huolen koronarajoitusten mahdollisesta kohdentamisesta lasten ja nuorten harrastustoimintaan.

Uimaliitto on yhtä mieltä Olympiakomitean vaatimuksesta, että mahdollisista rajoituksista päätettäessä käytetään huolellista harkintaa, jossa pohditaan liikunnan ja urheilun rajoittamisella saavutettavia hyötyjä ja vastaavasti aiheutuvia kokonaishaittoja.

– Lasten ja nuorten harrastusten rajoittaminen suhteessa siitä aiheutuviin haittavaikutuksiin tuntuu kohtuuttomalta, Uimaliiton toiminnanjohtaja Tony Kilponen kommentoi.

Uimaliitto on koronapandemian aikana muistuttanut useita kertoja päätöksiä tekeviä viranomaisia harrastustoiminnan merkityksestä lasten ja nuorten hyvinvoinnille sekä liikunnan ja urheilun suuresta yhteiskunnallisesta merkityksestä.

Uimaliiton lähes 140 jäsenseuraa liikuttavat vuositasolla reilut 100 000 henkilöä, joista noin 80 000 on lapsia ja nuoria. Uimaseurat ovat läpi Suomen koko korona-ajan toimineet hyvin vastuullisesti sekä ryhmätoiminnan että tapahtumien osalta. Ne ovat noudattaneet kulloinkin voimassa olevia valtakunnallisia ja alueellisia määräyksiä ja tehneet tiivistä yhteistyötä eri viranomaisten kanssa.

Uimaliiton tietoon ei ole tullut laajoja koronaviruksen altistus- tai tartuntaketjuja uintiurheiluharrastusten parista koko koronapandemian aikana.

– Jäsenseuramme ovat noudattaneet menestyksekkäästi voimassa olevia viranomaisten ohjeistuksia ja pystyneet luomaan mahdollisimman turvalliset olosuhteet uintiurheiluharrastusten toteuttamiseen, Kilponen kertoo.

Uimaliiton tavoitteena on liikunnallisen elämäntavan sekä uimataidon edistäminen yhdessä jäsenseurojen kanssa kaikissa olosuhteissa.

– Rajoituksista puhuttaessa on erityisen tärkeää huomioida myös se, miten uimahallien sulkeminen vaikuttaa lasten ja nuorten uimataitoon, Kilponen muistuttaa.