Lahden Uimaseurassa erityisuinnista halutaan pysyvä osa kurssitarjontaa

#TARINA #UINTI 2.9.2021

Joona Heikkinen, Kirsi Koivunen ja Essi Metsänen. Kuva: Suomen Paralympiakomitea / Markus Kuoppala

Lahden Uimaseurassa aloitettiin erityisryhmän uintitoiminta syyskaudella 2020. Toiminnan aloittamisen taustalla ovat seuran arvot.

– Yksi Lahden Uimaseura arvoista on yhdenvertaisuus, joten koimme tämän hyvin tärkeäksi osaksi seuratoimintaa. Lahdessa iso haaste on jo vuosia ollut ratavuorojen riittämättömyys, kun kaupungissa ei ole yhtään isoa uimahallia. Onneksi erityisryhmälle löytyi vapaat vuorot Nastolan kaupunginosan uimahallista, johon on keskustasta noin 25 kilometriä, Lahden Uimaseuran toiminnanjohtaja Tommy Rundgren kertoo.

Toiminnan suunnittelu aloitettiin jo vuoden 2020 alussa.

Kävimme hyvän keskustelun Lahden liikuntatoimen erityisryhmien ohjaajan ja -vastaavan kanssa, josta saimme toiminnan aloittamiseen arvokasta tietoa. Lisäksi Uimaliiton paralympiaurheilun asiantuntija Kati Kauhanen opasti meitä toiminnan aloittamiseen ja antoi hyviä vinkkejä itse ohjaamiseen.

Korona haastanut toimintaa

Lahden Uimaseuran tavoitteena on saada erityisuinnista pysyvä osa seuran kurssitarjontaa, ja palaute toiminnan aloittamisesta on ollut positiivista.

– Olisi myös hienoa, jos harrastajista joku tai jotkut saisivat kipinän tulevaisuudessa myös kilpailemiseen parauinnin puolella. Toistaiseksi toimintamme on vielä ollut pientä, ja toki korona on myös vaikeuttanut toimintaa, Rundgren kertoo.

Lahden Uimaseurassa erityisuinti on järjestetty omilla vuoroilla, jolloin uimahallissa ei ole meidän muita ryhmiä, eikä myös yleisöuintia.

– Halusimme aloittaa uuden osa-alueen rauhallisesti tarjoamalla ryhmälle ja sen ohjaajille oman rauhallisen uintivuoron toiminnan aloittamiseen. Ensimmäisenä syksynä toiminnassa oli mukana kuusi nuorta uimaria, mutta korona sekoitti toimintaa todella pahasti ja ryhmän uinnit kiellettiin pandemian takia pitkäksi aikaa kokonaan. Keväällä toiminnassa oli mukana kaksi nuorta uimaria.

Tälle syksyllä ilmoittautuneita on seitsemän pienen altaan ryhmään ja neljä ison altaan opetusryhmään. Molempiin ryhmiin mahtuu vielä lisää osallistujia.

– Meillä olisi tällä hetkellä tarjolla kolme eri erityisuinnin opetusryhmää, joista yksi ei näytä toteutuvan. Sen tilalle pohditaan toisen pienen altaan ryhmän perustamista, Rundgren kertoo.

Tieto tarjonnasta tärkeää saada oikeille ihmisille

Suurin haaste erityisryhmien käynnistämisessä Lahden Uimaseuralla on ollut saada tieto eteenpäin tarjonnasta oikeille ihmisille ja tahoille. Alussa seuralle isona apuna on ollut opetus- ja kulttuuriministeriön hankkeelle myöntämä seuratuki, joka on mahdollistanut ryhmän toiminnan.

– Meillä on ollut haasteita saada ryhmiin riittävästi uimareita, jotta se olisi myös seuran kannalta jollain tavoin kannattavaa toimintaa. Olemme osallistuneet myös Paralympiakomitean Avoimet ovet -tapaamiseen, jossa tämä sama ongelma tuntui olevan monilla muillakin seuroilla.

Rundgren toivoo, että uimareiden rekrytoimiseen ja oikeiden tahojen tavoittamiseen saisi vielä apua esimerkiksi liitolta ja vammaisjärjestöiltä.

– Tosiasia kuitenkin on, että jos seura satsaa ja kouluttaa erityisuintiin ohjaajia, niin se haluaisi saada toiminnasta myös kannattavaa tai koko toiminta kuihtuu. Uimaseuroilla on nykyään todella laaja kurssitarjonta, joten yhteen osa-alueeseen ei riitä paukkuja, jos sen saaminen kannattavaksi on vuosi toisensa jälkeen vaikeaa, Rundgren avaa.

Haasteista huolimatta erityisuinnin aloittaminen on otettu seurassa ilolla vastaan.

– Ohjaajat ovat innokkaita ja lasten sekä nuorten oppimisen ilo on täysin samanlaista kuin muissakin ryhmissä. Ohjaaminen on pääosin samanlaista kuin muissakin ryhmissä, joskin tietyt rajoitteet pitää ohjaajien osata huomioida. Kannustan ehdottomasti kaikkia seuroja ottamaan parauinnin seuran ohjelmaan, koska se myös rikastuttaa koko seuran toimintakulttuuria, Rundgren kertoo.

Parauinnista voidaan käyttää termejä eritysuinti, soveltava uinti tai vammaisuinti.

Lue lisää aiheesta:
Helsingin Uimarit: avoin keskustelu avainasemassa parauimareiden integroimisessa
Askelmerkit parauintitoiminnan käynnistämiseen seurassa
Paraurheilun luokittelu ja uinnin luokat esitelty