Kuopion uusi Kuntolaakson uimahalli jo muodossaan

#TARINA #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 19.11.2019

Kuopioon rakentuva 10-ratainen 50 metrin sisäallas on vasta toinen laatuaan Suomessa. Kuva: Ippe Natunen

Kuopion kaupungin, Kuopion Uimaseuran sekä Uimaliiton edustajat tapasivat maanantaina Kuopion uuden uimahallin rakennustyömaalla. Uimaliiton urheilutoimenjohtaja Ippe Natunen kutsui mukaan Kuopion kaupungin Antti Riekkisen, Saku Kekäläisen, Ilja Venäläisen ja Markku Lindin. Uimaseuran Harri ja Tua Turunen sekä Veera Hakkarainen näkivät hallityömaalla myös seuran tulevan toimiston tilat.

Suomalaisen uintiurheilun puolesta Kuopion ja KuUS:n elinvoimaisuus on tärkeässä asemassa. Kuopiossa on jo pitkään ollut Itä-Suomen alueen ainoa 50 metrin altaan uimahalli. Vuonna 1969 valmistunut uimahalli oli tuolloin Suomen suurin, ja siellä rikottiin maailmanennätyksiä 1990-luvulla. Nyt Kuopioon on rakenteilla uusi uimahalli, ja hulppea tulee sekin olemaan.

Hyppyallas on laaja ja 5 metrin syvyinen. Kuva: Ippe Natunen

Ensi vuonna avattavaan uimahalliin tulee 10-ratainen 50 metrin allas ja 25-metrinen hyppyallas, jossa leveyttä on kuuden radan verran ja syvyyttä viisi metriä. Lisäksi hallissa on opetus-, nuoriso-, monitoimialtaat ja poreallas höyrysaunoineen.

Pääaltaan katsomosta tulee 500-paikkainen, joten olosuhteet myös kilpailuja varten ovat ensiluokkaiset selostamoineen ja kilpailutekniikan osalta. Nykyaikaiset lähtötelineet sekä tulospalvelu- ja visuaalisuustekniikka kuuluvat varustukseen.

Etualalla näkyy 0,9-1,5 metriä syvä nuorisoallas, joka aukeaa takana olevaan opetusaltaaseen. Ikkunoiden edustalle rakentuu vielä monitoimiallas. Kuva: Ippe Natunen

Kuopio 2030 – Hyvän elämän pääkaupunki

Kuopion kaupungin strategiassa on otsikon mukainen visio, jota ilmentävät terveys, alueen elinvoima ja arjen rikkaus. Kuopio on muuttovoittoinen kaupunki, joka haluaa uudistua innostavasti ja yhdessä, tämä oli vahvasti läsnä uimahallitapaamisessa.

Uuden uimahallin odotetaan vetävän vuositasolla 350 000 käyntiä. Uimahalli tulee tarjoamaan kuntalaisilleen virkistystä ja elinvoimaa, ja edistää myös paikallisen seuran kasvupotentiaalia ja asiantuntijuutta koko alueen vesiliikunnan ja -urheilun monilajisena osaajana.

Kilpailualtaan katsomosta aukeaa hyvä näkymät. Kuva: Ippe Natunen

SM-uinnit 2021 Kuopijjoon?

Syksyllä 2020 avautuva uusi uimahalli on osa Kuopion Kuntolaakso-hanketta, johon uimahallin lisäksi kuuluu "Niiralan Montun" jäähallin laajennus ja peruskorjaus, sekä alueen uusi infrastruktuuri pysäköintitiloineen. Vierekkäiset uima- ja jäähalli ovat aivan Kuopion keskustan ja majoituspalveluiden läheisyydessä.

Kuopiossa sekä kaupungin että uimaseuran edustajilla on vahva tahtotila ottaa uudesta uimahallista kaikki hyödyt irti järjestämällä kesän 2021 SM-uinnit Kuntolaaksossa. Kilpailupaikka on vielä avoin kesälle 2021, ja Kuopion kaupungin tapahtumajärjestämisen koordinaattori Markku Lind toivookin, että ensi syksyn uimahalliavajaisten jälkeen kesän 2021 SM-uinnit olisivat tuoreen uintikeskuksen ensimmäinen täysimittainen tapahtuma.

Uintiurheilun osaamistakin kaavaillaan Kuopioon aiempaa enemmän, sillä uudessa uimahallissa on varaus nykyteknologian mukaiselle uintitekniikan kuvantamislaitteistolle. Tällöin voitaisiin tiivistää yhteistyötä uintitekniikan analysoinnin parissa, missä Uimaliitolla on jo valmiit yhteistyöverkostot Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen sekä Suomen Urheiluopiston kanssa.

Kuopion kaupungin, Kuopion Uimaseuran ja Uimaliiton edustajat tapasivat uuden uimahallin työmaalla.

Asiasanat

Olosuhteet