Kolme + kolme finaalia nuorten EM-uinneista

#UUTINEN 14.7.2013

Laura Mäki ja Silja Känsäkoski viimeistelivät nuorten EM-uinnit suomalaisten osalta sunnuntai-iltana. Saldona kisoista oli kuusi finaalipaikka, kahdeksan välierää ja kaksi nuorten Suomen ennätystä.

Suomen joukkue Poznanissa. Kuva: Jussi Salminen

Nuorten EM-uinnit Puolan Poznanissa päättyivät suomalaisten osalta Silja Känsäkosken finaaliuintiin 100 metrin rintauinnissa. Känsäkoski jäi kymmenennelle sijalle tuloksella 1.11,36, mikä uupui hänen SM-uinneissa uimastaan ennätyksestä 0,46 sekuntia.

Nuorten Euroopan mestariksi ui odotetusti Lontoon olympiavoittaja, Ruta Meilutyte Liettuasta komealla ajalla 1.05,48, joka oli vain sadasosan hitaampi kuin hänen voittotuloksensa Lontoon olympiafinaalissa.

Känsäkosken suorituksessa alkoi jo näkyä kisojen raskaus. Oulun Uintia edustava Känsäkoski kauhoi NEM-finaalissa myös 200 metrin rintauinnissa ja ylsi välieriin 50 metrin matkalla. Kaikkiaan startteja kertyi hänelle henkilökohtaisissa lajeissa kahdeksan ja viesteissä lisäksi kaksi.

Mäki kohensi sijoitustaan aamusta

Sunnuntai-iltana altaassa nähtiin myös Raision Urheilijoiden Laura Mäki. Hän sijoittui 50 metrin perhosessa 17:nneksi ja paransi alkuerien 19. sijaansa mukavasti parilla pykälällä. Siitä huolimatta Mäki ei aivan yltänyt ennätysvauhtiinsa, kun kello näytti 28,50. Finaaliin olisi vaadittu jo lähes sekunnin kovempi aika, 27,56.

Silja Känsäkoski oli Suomen joukkueen paras uimari Poznanissa, 200 metrin rintauinnissa tuli 8. sija, ja sataselta kymmenes. Martin Kartau vastasi suomalaisten kolmannesta henkilökohtaisesta finaalista ollen 50 metrin selkäuinnin yhdeksäs.

Kolmen henkilökohtaisen finaalipaikan lisäksi Suomi saavutti viesteissäkin kolme finaalipaikkaa, mikä on reipas parannus pariin edelliseen vuoteen.

Finalistien lisäksi 14 uimarin joukkue saavutti seitsemän välieräpaikkaa. Myös pidemmiltä matkoilta tuli välieräpaikkoihin rinnastettavia 20 parhaan sijoituksia kolme, Eetu Piiroiselta kaksi 11. sijaa ja Anna Kotosen 400 metrin sekauinnin 15. sija. Poznanissa kirjattiin myös kaksi uutta nuorten Suomen ennätystä, molemmat Martin Kartaun toimesta 50 metrin selkäuinnissa. Henkilökohtaisia ennätyksiä kirjattiin ainakin 15.

Katso kaikki suomalaistulokset ja ennätykset Uimaliiton kisasivulta. Iltajaksojen suomalaisuinnit löytyvät Uimaliiton YouTube-kanavalta ja Facebook-sivulta. Valokuvia on nähtävillä kuvagalleriasta

Päätöspäivän suomalaistuloksia

T 50 m PU välierät