Kasvio ja Rantasuo uusiin nuorten Suomen ennätyksiin lyhyen radan SM-uinneissa

#UUTINEN #UINTI 15.12.2023

Kuva: Mikael Nordman

Oulun lyhyen radan SM-uintien toinen kilpailupäivä tarjosi kovia kaksintaisteluja. Kasvio ja Rantasuo päivittivät molemmat nuorten suomen ennätykset.

Espoon Kilpauintia edustava Louna Kasvio kellotti 800 metrin vapaauinnissa uuden nuorten SE:n 8.33,44. Kasvio päivitteli omissa nimissään ollutta ennätystään miltei neljä sekuntia. Aika on myös uusi nuorten sekä aikuisten kilpailuennätys. Naisten 800 vapaauinnissa hopealle ui Cetuksen Aino Otava ja pronssille Vieskan Uimareiden Malla Hämäläinen.

Oulun Uintia edustava Konsta Rantasuo kellotti aamulla 50 metrin selkäuinnin uuden nuorten SE:n. Rantasuo paranteli Vandersin Kalle Mäkisen vanhaa NSE-aikaa viidellä sadasosasekunnilla. Uusi NSE kirjataan nyt aikaan 24,66.

Vaasan Uimaseuran Nader Khalili sekä Porin Uimaseuran Pipsa Salokangas uivat uudet hienot parauinnin Suomen ennätykset. Khalili kellotti uuden PSE:n 100 metrin rintauinnissa ajalla 1.11,42 ja Salokangas 100 metrin vapaauinnissa ajalla 1.38,96.

Miesten 400 metrin vapaauinnissa nähtiin todella upeaa kilvoittelua Turun Urheiluliiton Jesper Lietzén ja Cetuksen Roope Paatoksen välillä. Lietzén oli lopulta hieman vahvempi 26 sadasosasekunnin turvin. Pronssia lajissa ui kisojen kotiseuran Oulun Uinnin Kalle Pesälä.

Perjantain kisapäivän päätti miesten 4x200 metrin vapaauintiviesti. Voiton vei Cetus Espoo ajalla 7.26,16. Hopeaa ui kotiseura Oulun Uinti ja pronssille ui Tatu Tampere.

Kaikki tulokset