Kapselikoulutus täydentää seuroille suunnattua valmentajien koulutustarjontaa

#UUTINEN #UINTI 22.10.2021

Kapselikoulutus on kahden tai kolmen arki-illan räätälöity valmentajakoulutus, mikä koostuu erilaisista noin kolmen tunnin kapseleista eli valmennukseen liittyvistä erilaisista aiheista.

Uimaliiton UiEdu osaamisohjelman yhtenä tärkeänä kokonaisuutena on valmentajakoulutus ja seurojen osaamisen kehittämiseen liittyvät tukitoimet. Tänä syksynä koulutustarjontaan on tullut mukaan uusi tuote nimeltään Kapselikoulutus, joka täydentää mahdollisuuksia seurojen räätälöityihin valmentajakoulutuksiin.

– Räätälöimme kapselit seuran toiveisiin pohjautuen kouluttajan kanssa. Näin sisällöt ovat kohdennettu juuri seuran tarpeisiin. Kapselikoulutuksia vetävät kouluttajiemme lisäksi eri alueilla toimivat kokeneet valmentajat ja asiantuntijat, Uimaliiton koulutuspäällikkö Joni Toivola avaa.

Nuorten olympiavalmentaja ja valmentajakouluttaja Aleksi Rajansuo oli toteuttamassa yhdessä valmentajakouluttaja Olli Kantolan kanssa ensimmäistä Kapselikoulutusta Nurmijärvellä. Rajansuon mukaan koulutus sujui mukavasti ja seuran tarpeet onnistuttiin huomioimaan hyvin sisällöissä.

– Palaute oli positiivista ja saimme vedettyä juuri sellaiset kapselit, joita seura meiltä toivoi. Mukana oli seuran valmentajien lisäksi myös heidän valmennettaviaan. Uskon, että tällainen konsepti missä voimme jalkautua seuroihin on erittäin tarpeellinen, sillä silloin pääsemme näkemään seurojen valmentajia heidän omissa toimintaympäristöissään ja sparraamaan heitä pienemmissä ryhmissä, Rajansuo kertoo.

Rajansuo uskoo Nurmijärvellä vedetyn kapselikoulutuksen perusteella, että seuroilla voi hyvinkin olla enemmänkin kysyntää uudelle koulutusmallille.

Toivolan mukaan hyviksi havaittuja toimintamalleja valmentajakoulutuksessa pyritään edelleen parantamaan ja koulutustarjonnalla vastaamaan entistäkin paremmin seurojen tarpeisiin:

– Olemme tyytyväisiä ensimmäisen Kapselikoulutuksen antiin ja siihen, miten konsepti saatiin toteutettua. Haluamme vastata myös seurakyselyissä nostettuihin toiveisiin ja kehittää koulutuksia yhdessä seurojen kanssa.

Kapselikoulutuksia järjestetään seuroille tilauskoulutuksina. Kapselikoulutuksista voit kysyä enemmän tietoa koulutuspäällikkö Joni Toivolalta sähköpostilla joni.toivola@uimaliitto.fi tai soittamalla 050 547 2578.

Tutustu Uimaliiton koulutuksiin tästä.

Asiasanat

kapselikoulutus