Känsäkoski voitti Laukkasen SM-altaassa

#UUTINEN 18.11.2016

Silja Känsäkoski oli oivassa iskussa, kun hän vei satasen rintauinnin Suomen mestaruuden perjantaina Vaasassa. MM-kisat kutsuvat häntä reilun parin viikon päässä.

Oulun Uinnin Silja Känsäkoski nappasi ensimmäisen aikuisten Suomen mestaruutensa perjantai-iltana Vaasan SM-uinneissa. Tällä kerralla SC Vuokatin Jenna Laukkanen joutui tyytymään kakkossijaan, kun Känsäkoski kiiti ennätysaikaansa 1.05,56 parantaen melkein puoli sekuntia omaa parastaan. Laukkanen ui 1.05,72. Molemmat on valittu Windsorin joulukuisiin MM-kilpailuihin.

– Oli tosi hyvä uinti, iloisin mielin ja vähän yllättynytkin, 19-vuotias Känsäkoski kertoi.

Pronssi meni myös Oulun Uintiin, kun Veera Kivirinta jäi omasta ennätyksestään vain sadasosasekunnin ajalla 1.08,09.

Teemu Vuorela jatkoi vahvoja otteitaan SM-altaalla perjantaina. Torstaina satasen rintauinnissa mestaruudella yllättänyt jyväskyläläinen korjasi nyt 200 metrin sekauinnin kullan ajalla 1.58,43. Vuorela nipisti ennätyksestään lähes kolme sekuntia ja alitti kautta aikain viidentenä suomalaisena maagisen kahden minuutin rajan. Nyt häntä nopeampia ovat vain Jani Sievinen ja Sami Juopperi.

Tasaisia taistoja

Miesten 100 metrin vapaassa nähtiin todella tasainen loppumetrien taisto Cetuksen Ari-Pekka Liukkosen ja TaTUn Anton Herralan välillä. Liukkonen oli kaksi sadasosaa nopeampi tuloksella 48,51. Pronssi meni myös TaTUun Teemu Viitasen ansiosta.

Perjantain sprinttimatkoilla Mimosa Jallow ja Riku Pöytäkivi veivät mestaruudet. Jallow oli selkäuinnin 50-metrisen nopein ajalla 27,69. Finaali oli todella tasainen, kärkikolmikko ui yhdeksän sadasosan sisään, Lotta Upanne oli toinen (27,77) ja Jenna Laukkanen kolmas (27,78). Nuorten puolellakin nähtiin kovaa vauhtia, kun Uinti Tampereen Fanny Grönvall kellotti nuorten mestaruuskisaennätyksen tuloksella 28,40, aikuisten finaalissa Grönvall oli viides.

Jallowin ohella MM-kisoihin valmistautuva Riku Pöytäkivi oli miesten perhosuintisprintissä nopein tuloksella 23,34. Hopeaa sai Anton Herrala ja pronssia Jaakko Rautalin.

Miesten 800 metrin vapaa oli Vaasan Uimaseuraa tämän kauden alusta edustaneen Eetu Piiroisen näytöstä. Hän lähenteli kahdeksan minuutin rajaa tuloksella 8.01,47. Pari vuotta vanha ennätys kohentui reilulla sekunnilla.

Rion paralympiaedustaja Leo Lähteenmäki kauhoi perjantaina tuplamestariksi vammaisuintilajeissa. Hän voitti 100 metrin vapaan ja 50 metrin perhosen.

4x100 metrin sekauintiviesteissä aikuisten mestaruudet menivät pääkaupunkiseudulle. Helsingfors Simsällskap ui naisten mestariksi ja Cetus Espoo miesten voittoon. Nuorten sarjoissa Cetus vei sekä tyttöjen että poikien mestaruudet.

Tuloksia, sekä piste- ja mitalitaulukot Livetimingissa

Videohaastatteluja Uimaliiton Facebookissa

Lisää valokuvia Uimaliiton Instagram-kanavalla @uimaliitto