Känsäkoski viides nuorten olympiafinaalissa!

#UUTINEN 20.8.2014

Oulun Uinnin Silja Känsäkoski starttasi elämänsä paikassa keskiviikkona, kun Kiinan Nanjingissa koitti tyttöjen satasen rintauinnin olympiafinaali. Känsäkoski ui kovassa seurassa viidenneksi.

Silja Känsäkoski säteili olympiafinaalinsa jälkeen Nanjingin hulppealla uintiareenalla. Kuva: Marjoona Teljo

Satasen rintauinnin voiton vei 17-vuotias Liettuan Ruta Meilutyte, joka pitää hallussaan matkan maailmanennätystä (1.04,35) ja on myös hallitseva olympiavoittaja Lontoosta. Meilutyten voittoon oikeuttava tulos oli 1.05,39. Hopeaa otti isäntämaan Yun He (1.07,49) ja pronssia viime kesän nuorten MM-altaan kakkonen Anastasiya Malyavina Ukrainasta (1.08,16). Neljänneksi nousi viimeisenä finaaliin selviytynyt Unkarin Anna Sztankovics (1.08,66).

Silja Känsäkoski otti viidennen sijansa ajalla 1.09,30. Se uupui välierätuloksesta vajaat puoli sekuntia, mutta oli kuitenkin yli kuusi kymmenystä parempi kuin hänen ennätysaikansa ennen nuorten olympialaisiin lähtöä.

– Teknisesti finaaliuintikin oli hyvä, mutta ennen starttia call roomissa iski kyllä aika kova jännitys, Känsäkoski kertoi Kiinasta.

– Olen tosi tyytyväinen, tämä oli upeinta ikinä päästä tällaiseen finaaliin, hän hymyili.

Känsäkosken urakka Nanjingissa jatkuu vielä perjantaina 200 metrin rintauinnilla.

Vik ja Luukkanen päättivät kisansa keskiviikkona

Keskiviikkona Nanjingin kisa-altaassa nähtiin toinenkin Oulun Uinnin edustaja. Adam Vik starttasi ainoassa lajissaan, 50 metrin perhosessa. Hän ylsi lähes ennätykseensä tuloksella 25,34 ja sijoittui 23:nneksi. Välieriin vaadittiin 25,07.

Carita Luukkasen päätösmatkana nuorten olympialaisissa oli 50 metrin selkäuinti. Hän ui aikaan 30,98 ja sijoittui 33:nneksi. Välierin karsintarajaksi muodostui 29,84.

Suomalaistulokset Uimaliiton kisasivulla

Nuorten olympialaisten broadcast: nanjing.ovp.olympic.tv